Förare fick skulden för olycka – Kommunal anmäler Göteborgs spårvägar

Enligt utredningen borde spårvagnsföraren ha hunnit stanna och på så sätt undvikit olyckan. Samtidigt hade vagnens positionssystem varit trasigt i nästan ett år.
Nu har Kommunals huvudskyddsombud anmält Göteborgs spårvägar för att felaktigt lägga stor del av skulden på föraren, skriver Arbetet.

ANNONS
|

I slutet på februari inträffade en spårvagnsolycka på Angeredsbanan efter att en spårvagn fått ett elfel och stannade, varpå den blev påkörd bakifrån av en annan spårvagn. Krocken skedde i hög fart, ungefär 60 km/h, och smällen blev rejäl.

Totalt skadades 16 personer i olyckan. Sex av dem fördes till sjukhus, inklusive föraren av den påkörda vagnen som fick huvudskador.

I augusti var utredningen av olyckan klar och där slogs det fast att föraren av den andra spårvagnen borde ha sett den stillastående vagnen på över 200 meters håll. Slutsatsen blev därför att en huvudorsak till olyckan var att föraren inte höll tillräcklig uppsikt framåt. Föraren däremot menar i utredningen att denne bara haft några sekunder på sig att stanna efter att ha sett vagnen.

ANNONS

Föraren omplacerad till städtjänst

Per-Åke Karlsson, Kommunals huvudskyddsombud på Göteborgs spårvägar, är kritisk till att så stor del av skulden för olyckan hamnar på den enskilda föraren, som sedan olyckan varit avstängd och numera omplacerad till en städtjänst. Det rapporterar Arbetet.

Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombud Kommunal på Göteborgs spårvägar, har gjort två 6:6a anmälningar efter utredningen av spårvagnsolyckan.
Per-Åke Karlsson, huvudskyddsombud Kommunal på Göteborgs spårvägar, har gjort två 6:6a anmälningar efter utredningen av spårvagnsolyckan. Bild: Filip Powidzki Casserblad

Istället tycker Per-Åke Karlsson att de strukturella problemen bör lyftas mer. Han har därför gjort två olika 6:6a-anmälningar mot arbetsgivaren, operatören Göteborgs spårvägar.

– Utredningen pekar ut föraren som den primära orsaken. Men det finns många saker som har gått snett. Framför allt handlar det om att Trafikledningen inte vetat om var vagnen befunnit sig. Detta eftersom positioneringssystemet inte fungerat trots att det på den aktuella vagnen varit felanmält sedan i april förra året, säger Per Åke-Karlsson till Arbetet.

I anmälan kräver Kommunal att alla vagnar nu ska utrustas med ett fungerande positioneringssystem.

Fackförbundet är även kritiskt till att vissa spårvagnssträckor, bland annat Angeredsbanan, inte är signalsäkrade. I nuläget behöver föraren ha särskild uppsyn och vara beredd att snabbt kunna bromsa in på vissa sträckor.

– Det resonemanget går inte ihop. På Angeredsbanan gick det förr en vagn var tionde minut. Hände det något oförutsett då hade både föraren och Trafikledningen gott om tid att agera. I dag har vi tre linjer på samma bana med en turtäthet på 1,5 minut. I grund och botten handlar det alltså om att banan och arbetsrutiner inte är anpassade för moderna behov, säger Per-Åke Karlsson.

ANNONS

Göteborgs spårvägar: Inte all skuld på föraren

Vd:n för Göteborgs spårvägar Linda Rudenwall håller inte med om att föraren får oproportionerligt stor skuld för olyckan. Enligt henne lägger utredningen bara fram de olika bidragande orsakerna till olyckan utan att värdera dem.

Gällande frågan om positionssystemet på vagnarna kommer det första steget bli att skapa sig en helhetsbild av hur många vagnar som saknar ett fungerande system och vad konsekvenserna av det blir.

Hon är öppen för att titta på någon typ av varningssystem på vissa utsatta spårvagnssträckor, men tror inte att en del av problemet är att det kör för mycket vagnar på sträckorna.

– Nej det tycker jag inte. Vi har haft den här tidtabellen ett antal år nu, säger hon till Arbetet.

LÄS MER:Utredning visar orsakerna till spårvagnsolyckan i februari

LÄS MER:Spårvagnsolycka – flera linjer indragna

LÄS MER:Johan klämdes nästan till döds hos Spårvägen

ANNONS