På väg ner mot bergrummets botten passerar besökarna i tur och ordning de svenska stridsflygplanen: Tunnan, Draken, Viggen och Gripen. Väl nere på mässgolvet sjuder det av aktivitet från hobbyentusiaster och modellbyggare från över 20 olika föreningar. Radiostyrda bilar kör omkring mellan besökare och avställda helikoptrar, modellflygplan kränger i luften och pansarbilar visar sina färdigheter på en kuperad bana.
Aeroseum
År 2003 avhemligades den 22 000 kvadratmeter stora berghangaren vid Säve flygplats.
Under Kalla kriget förvarades där stridsflygplan, men i dag är det ett museum som sedan 2009 drivs av stiftelsen Aeroseum.
En av höjdpunkterna varje år är när Göteborg modell och hobbymässa intar hangaren med sina hundratals modellbyggen och radiostyrda fordon.
Årets mässa pågår 23-24 mars.
På en bänk sitter Ove Norberg med sönerna Filip, 11 år, och Oliver, 7 år, från Kungsbacka när en terränglastbil kommer rusande mot dem. I sista sekund tvärstannar den och stegrar sig. Backar och kör runt som en liten gläfsande hund.
De skrattar och drar upp benen på bänken.
– Det är som vanligt här. Det är samma men ändå alltid lika roligt att se, säger Ove Norberg.
Barnen håller med. De uppskattade dock mest flygsimulatorn och spionrummet som är delar av den fasta utställningen.
”En jättestor hobby”
Lite längre bort står Wictor och Ida Herou med varsin kontroll i handen och ler finurligt.
– Vi går runt och sprider lite glädje med våra bilar. Jag tycker om att ge dem lite karaktär, säger Wictor.
Han berättar att terränglastbilen som uppträder som en lekfull valp är en TRex4 som består av delar från olika bilar som han satt ihop. Oftast kör han med klubben RC Vikings i skogen utanför Alingsås men de tre senaste åren har han kommit och kört på mässgolvet också.
– Det är jätte-jättebra att de arrangerar det här. Det är ju en jättestor hobby i Sverige i dag. Bara i Alingsås är vi 50-200 pers som brukar träffas regelbundet och köra som ett lämmeltåg i skogen. Så det är kul att skänka lite ljus över hobbyn, säger han.
Uppvisning på vatten
Vid den stora bassängen som fyllts med meterdjupt vatten pågår en uppvisning. Gamla tremastare, lastfartyg och snabba motorbåtar väjer och svänger för att inte krocka på den lilla ytan. Under dem smyger två ubåtar som styrs av de tyska modellbyggarna Anette och Hans Jürgen Beutner.
De har åkt ända från Tyskland med fem modeller av radiostyrda u-båtar. De flesta svenska. På ett bord står Hajen från 1916, Abborren från 1962 och så den sista svenska ubåten A26 vars originalupplaga ännu inte är färdigbyggd.
– Vi gillar att bygga svenska ubåtar i Tyskland. Det finns bra med ritningar. Men på den sista ubåten har vi inte haft någon ritning för den är hemlig, så där har vi bara fått utgå från bilder på nätet, säger Anette.
Var chef på båten han nu byggt
Bakom en två meter lång motortorpedbåt av modell T48 sitter den före detta marinofficeren Göran Modig. Hans båt är för stor för bassängen så han visar istället besökarna hur den låter.
– Det är ingen idé att köra den här. Man hinner knappt starta motorn innan den är på andra sidan, säger han.
Han berättar att han 1986 var chef på just en sådan båt och ville bygga den för att han fick en speciell känsla för den. Han började bygga en så kallad plugg för fyra år sedan som han sedan tryckt ner i en form. Därefter är skrovet gjutet i formen. Motorn och alla detaljer är också byggda skalenligt och han har varit en flitig användare av 3D-scanner. Inte minst i framtagandet av de små gubbarna som styr båten och som alla är små kopior av honom själv.
– Den är byggd precis som en vanlig båt, men i skala ett till tio. Så den här väger med barlast 42 kilo, den riktiga T48 väger 42 ton, säger han.
Nya utställnignar på gång
Aeroseums grundare och ordförande i Aeroseum, Roger Eliasson, går runt mellan byggena. Han berättar att mässan är en av höjdpunkterna på året och att den har pågått sedan Aeroseum öppnade 2009.
– Det här är fantastiskt. Radiostyrt har ökat allt mer. Inte minst med drönare som förändrat hela inriktningen på krig. Det har gått från att vara en hobbyverksamhet som ofta kopplats till teknikintresserade män, men nu fått en helt ny betydelse.
Han märker en ökad oro och ett förändrat intresse hos besökarna sedan krigen i Ukraina och Gaza startade, vilket lett till att museet nu jobbar med två nya utställningar om miljöförstörelsen i samband med krig och om försvaret i dag som man hoppas kan öppna till hösten.
– De som kommer hit vill inte bara titta på gamla flygplan längre, de ställer frågor om Nato, utvecklingen och vad som händer i krig i dag.
LÄS MER:Modellbyggaren Kajsa gör små versioner av stora hus
LÄS MER:Dotterns vrålåk: Martin byggde en radiostyrd barnvagn