Mimi Folkhögskolas lilla skylt i klara färger är lätt att missa från utsidan. Gatubilden domineras av betong sedan bebyggelsen från förra sekelskiftet revs men på insidan två trappor upp är stämningen lugn, trygg och välkomnande.
Efter påsk kommer skolan att fira Folkhögskolans dag med Öppet hus. Eftersom den ligger avsides, kommer lärare och elever att dela ut information på Järntorget för att bjuda in ungdomar, föräldrar och andra nyfikna till skolans lokaler.
– Sedan januari är vi självständiga och kan utveckla verksamheten. Lärarna är engagerade. De vill arbeta med målgruppen och känner att här har de möjlighet att göra ett bra jobb, säger Marianne Lööf.
Har ett sextiotal studenter
På Mimi Folkhögskola studerar ett sextiotal unga vuxna på gymnasie- eller högstadienivå. Några är nya, andra började under skolans försöksperiod. Många har Adhd, tvångssyndrom, bipolaritet eller befinner sig inom autismspektrat men diagnos är inget krav. Marianne förklarar att antagningen grundas på individernas egna upplevelser och erfarenheter. En del har ångest, andra har varit mobbade.
– En hel del har levt med psykisk ohälsa sedan lågstadiet. Många har suttit hemma i flera år. Den vanliga skolan har inte lyckats motivera dem.
För att fånga upp individuella behov och intressen uppdateras elevernas studieplaner kontinuerligt. Alla har en mentor att prata med om sina bekymmer och lärarna arbetar i ämnesöverskridande arbetslag, vilket ökar sammanhållningen och stimulerar kreativiteten enligt Marianne.
– Man märker att eleverna trivs. Det är en fantastisk sammanhållning. Nya elever hälsas välkomna och tas om hand. De är helt fantastiska när man tänker på hur de haft det i livet.
Många behöver mycket stöd
Medan en del börjar ett nytt liv, påpekar Marianne att vissa fortfarande har hög frånvaro på grund av sitt mående. De flesta behöver mycket stöd. Utöver Marianne arbetar tio lärare, en speciallärare, en kurator, två deltagarstödjare och en administratör på skolan. Snart börjar ytterligare två lärare, något hon ser fram emot.
Till folkhögskolan hör även ett fyrtiotal vuxna som läser särskilda kurser på Kvinnocenter i Bergsjön eller på Fontänhuset, som säkerställer arbetstillfällen för människor med psykisk sjukdom och ohälsa.
Redan som nyutexaminerad socionom sökte sig Marianne till projekt för människor i utanförskap. Under flera år var hon bagare i ett arbetskooperativ, som också tog emot skoltrötta högstadieelever. Nästa projekt hon fick finansiering till var att stödja ungdomar med psykosociala problem i Bergsjön i Arbetsförmedlingens regi.
Viktigt att lyssna till människors vilja
– Det har alltid varit viktigt för mig att lyssna på vad människor faktiskt vill och utgå från det i mitt arbete. Många har tyckt att jag är ganska besvärlig. På arbetsförmedlingen fanns det de som hänvisade till ”Florence Nightingale”, säger Marianne och suckar.
När en folkhögskolelärare tog kontakt för att diskutera handlingsplaner, upptäckte Marianne att Folkhögskolans demokratiska principer och fokus på aktivt deltagande, samtal och gemensamt lärande överensstämde med hennes övertygelser.
– Läraren hade hört talas som mig. Jag hade länge försökt utveckla handlingsplanerna på min arbetsplats. För att lyckas måste man ha ungdomarna med sig.
Efter några år på Kvinnocenter och inom storstadssatsningen i Bergsjön, blev hon rektor på Folkhögskolan i Angered. Men istället för att gå i pension därefter, kände Marianne att hon ville bidra när Folkhögskoleföreningen Gyllenhuset för fyra år sedan startade den försöksverksamhet som ledde till Mimi Folkhögskola.
Hedrar sonens minne
Hon ville också hedra sin sons minne. Han mådde inte bra under skoltiden. I nian var han borta hela året. Han fick hemundervisning men gick miste om gemenskapen med jämnåriga. Hon berättar att sonen var händig och duktig på att arbeta. Han brukade reparera deras bil och lyckades alltid skaffa jobb. Som vuxen hade han det tungt i perioder. Han fick Adhd-medicin och sömntabletter men det blev värre och värre och för sju år sedan tog han sitt liv.
– Usch ja, det här är jobbigt att prata om men jag gör det ändå för jag tycker det är viktigt. Det pratas mycket om psykisk ohälsa, men de drabbade får ta sig fram själva. Föräldrarna kämpar men hamnar ofta mellan stolarna i kontakten med myndigheter och organisationer.
Nyligen fyllde Marianne 71 år och till årsskiftet går hon ner på deltid. Hon ser med tillförsikt på att Mimi Folkhögskola utvecklar en riktigt bra pedagogik under året, som de kan sprida till andra skolor, och att hennes kollegor fortsätter sitt viktiga arbete för dem som behöver extra tid och stöd för att fullfölja sina studier. Själv fortsätter hon på Kvinnocenter i Bergsjön.
Marianne Lööf
Ålder: 71 år.
Yrke: socionom och rektor.
Bor: Majorna i Göteborg.
Familj: Maken Lennart, två barn, elva barnbarn och fem barnbarnsbarn.
På gång: Boken om Kulturföreningen bob (Bergsjön och boende) är snart färdig. Marianne Lööf ingår i redaktionsgruppen.
Mimi Folkhögskola: Riktar sig till personer över 18 år med psykisk ohälsa. Folkhögskolans dag firas varje år den 17 april för att uppmärksamma landets 155 folkhögskolor, en skolform som sedan 1868 ingår i folkbildningen. Syftet är att stärka demokratin, höja utbildningsnivån och utjämna utbildningsklyftor. I år firar Mimi Folkhögskola Folkhögskolans dag den 26 april efter påsklovet.