Bild: Petter Trens

Karin Pihl: Det behövs en kvinnlig Jordan B Peterson

Min första tanke efter att ha lyssnat på SR-reportaget om ”brazilian butt lift” är: Det behövs en kvinnlig Jordan B Peterson. För så här kan det inte fortsätta.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Brazilian butt lift, eller BBL som det förkortas, är ett skönhetsingrepp. Fett från buken avlägsnas med en fettsug och sprutas sedan in i rumpa och höfter. Syftet är att skapa en fylligare bakdel.

BBL är det snabbast växande skönhetsingreppet i världen. Enligt International Society of Aesthetic Plastic Surgery har antalet utförda BBL ökat med 78 procent globalt mellan 2015 och 2021.

Och som ett reportage från Sveriges Radio visar kan det få fatala konsekvenser. Dödligheten är relativt hög – högre än för alla andra typer av skönhetsingrepp. Enligt American Society for Plastic Surgeons avlider en av 3 000 patienter, oftast för att fett av misstag sprutats in i blodet.

ANNONS

Turkiet är ett populärt land att resa till för skönhetsingrepp. Det leder inte bara till risker för patienten utan också för den svenska sjukvården. Som DN rapporterade om i januari har förekomsten av multiresistenta bakterier, som anses vara ett av de största globala hälsohoten, ökat lavinartat. Och den grupp som sticker ut är kvinnor mellan 20 och 39 år som fått vård utomlands, vilket med stor sannolikhet handlar om skönhetsingrepp.

Plastikoperationerna marknadsförs hårt på sociala medier. För en kvinna mellan 20 och 40 är nätplattformar som Instagram och Tiktok översvämmade med influerare, livsstilsprofiler med många följare, som visar upp sina opererade bakdelar, bröst och ansikten. Det har blivit en global trend, ett ideal att leva upp till. En av kvinnorna, som ägnar mycket tid åt sociala medier, säger i SR:s reportage att man känner sig ful om man inte ser ut som de opererade influerarna.

Hon är inte ensam. Det finns en hel del forskning som visar att sociala medier hänger ihop med kroppskomplex och psykisk ohälsa.

LÄS MER: Jordan Peterson förlorade slaget om akademin men inte publiken

Kvinnor riskerar alltså hälsan och till och med livet för att passa in i en Instagram-norm. Det är åt helvete. Någon måste stätta stopp för det.

ANNONS

Hade detta varit 1970-talet hade vi nog sett arga feminister som protesterade på gatan med slagord om plastikkirurgins exploatering av kvinnokroppen. Men det är inte 70-tal utan 2020-tal, en tid där det anses vara ”moraliserande” att ifrågasätta kvinnors ”fria val” att lägga sig under kniven. Feminismen är upptagen med annat, som frågan om vad en kvinna egentligen är och om ordet "kvinna" egentligen har någon koppling till den fysiska kroppen.

Medan den diskussionen pågår dör kvinnor för att de känner sig misslyckade om de inte har en rumpa som tv-kändisen Kim Kardashian. Det om något måste vara ett tecken på att det inte bara är unga män som har svårt att hitta en identitet i det postmoderna 2020-talet. Även kvinnor tycks befinna sig i ett normlöst stadium där bristen på självrespekt upphöjs till norm.

Därför behövs en Jordan B Peterson för tjejer. En kvinnlig variant av den kanadensiske psykologen som på kort tid blev en av världens mest omdiskuterade personer. Med sina tolv livsregler fick han tusentals unga män att ta tag i sina liv, sluta tycka synd om sig själva och förstå vad som är viktigt.

Visst, man kan kritisera Peterson för att hans tips handlar om självklara saker och för hans märkliga politiska uttalanden, nu senast om Rysslands krig i Ukraina. Men det går inte komma ifrån att tusentals vilsna män världen över mår bättre sedan de lyssnat på Petersons budskap och hans handfasta råd: jämför dig inte med andra, behandla dig själv med respekt, ägna dig åt meningsfulla saker.

ANNONS

Dagens kvinnor skulle behöva höra ett liknande budskap, men från en kvinna som vet vad det innebär att vara just kvinna.

Det finns så klart en mängd kloka kvinnor i offentligheten. Men rollen som kvinnlig livsstilsguru måste axlas av någon som är åtminstone 50 år och har lite livserfarenhet, och som dessutom kan nå ut stort i media. Någon som kan uppmana unga kvinnor att anamma bättre värderingar, som självrespekt, långsiktighet och balans i livet. Någon som vågar "moralisera" och kan erbjuda ett alternativ till Barbiedockorna på Tiktok utan att för den skull hamna i ett reaktionärt hemmafruideal.

LÄS MER: Farligt att normalisera skönhetsingrepp

ANNONS