De senaste åren har Lotta Mossum arbetat som curator. Men inte i en konsthall med vita väggar, utan istället bland Västlänkens kommande stationsbyggnader och järnvägsspår.
Tillsammans med en rad aktörer har Statens konstråd hållit två internationella tävlingar. Lotta Mossum säger att hon är oerhört imponerad av de bidrag som har skickats in. Hon nämner bland annat den dansk-vietnamesiske konstnären Danh Vō.
Tidigare har han exempelvis gjort en skalenlig replika av Frihetsgudinnan, vars delar aldrig sammanfogades utan istället skickades ut i världen. Nu ska han göra verket Tongue And Groove på Centralstationen.
– Hans bidrag var väldigt spännande. Han lämnade förstås in en idé. Men han lämnade också in en bygglåda med klossar, berättar Lotta Mossum.
LÄS MER: Västlänken dekoreras - för 32 miljoner
Klossarna är traditionella kinesiska byggfogar. För Danh Vō har tänkt att tillsammans med Kanozi arkitekter hitta platser där den historiska byggtekniken kan användas. På allt från pelare och handtag till trappor och golv.
– Vi har också fått reda på från arkeologen att det kommer att grävas ut en stor mängd trä. Det finns lösa tankar om använda det. Det är inte säkert att det blir så. Men med tanke på Danh Vōs intresse för historiska objekt är det inte omöjligt, säger Lotta Mossum.
Det konceptuella går igenom samtliga verk
När Danh Vō nu tar sig an Centralstationen finns det också en bakomliggande tanke. Han vill kommentera migrationens historia och hans blick går till Sidenvägen, som länkade samman Kina med Europa. En koppling som för Göteborg kanske snarare blir starkast genom Ostindiska kompaniets fartyg.
Han är inte heller ensam. Även de två stora skulpturala verken - Katharina Grosses bLink och Huang Yong Pings Rainbow snake är sprängfyllda med bakomliggande tematik.
LÄS MER:Han ska göra Västlänksstationen till ett ormskelett
Katharina Grosse har tänkt att med färg illustrera hur en fiktiv rosa stråle skiner ner på infrastrukturen vid Olskroken. Det lär bli iögonfallande, men ska samtidigt kommentera Göteborgs plats i tiden och spela mot det närliggande Skansen Lejonet.
För Huang Yong Ping är det liknande. Han tänker bygga ett 318 meter långt regnbågsskimrande ormskelett genom stationen i Haga. Men bakom det visuella finns även spänningen mellan ormens symbolik och dess plats under Hagakyrkan.
Det omdiskuterade projektet
Det tydligaste exemplet är dock Evig Anställning. Konstnärsduon Goldin och Senneby har redan uppmärksammats för sitt projekt, där de ska investera större delen av sin sjumiljonersbudget och låta avkastningen finansiera en heltidsanställning på Korsvägen.
LÄS MER: Trög start för Västlänkens konstprojekt
Den anställde ska ha som enda syssla att på morgonen slå på en speciell arbetsbelysning och sedan släcka när arbetsdagen är över.
Verket utgår från nationalekonomen Thomas Pikettys resonemang och slutsatsen är att anställningen kan vara evig så länge som avkastningen på kapital är högre än den generella löneökningen i samhället.
Lotta Mossum menar att hon aldrig tidigare har varit med om liknande reaktioner som de Evig Anställning har skapat.
– Människor utan konsterfarenhet har börjat tala med mig om detta. Släktingar som verkligen är intresserade för att det väcker något i dem. Det har aldrig hänt förut, säger hon.
Samtidigt som du arbetar med detta finns det många som inte vill att Västlänken ska bli verklighet. Vad tänker du om det?
– Jag är ingen statsvetare och känner inte att jag kan gå in i politiken. Men i allmänhet har alla projekt sina knivigheter och en del av arbetet är också visionerna. Se på Goldin och Sennebys verk. Det är som Jonas Dahlbergs projekt på Utöya. Det är ett jättestarkt konstverk även om det ännu inte finns fysiskt.
Fakta: Kronotopia
Kronotopia (av grekiskans chrónos - tid och topos - plats) är temat för konstprogrammet i Västlänken och Olskroken.
Programmet är framtaget av Trafikverket, Statens konstråd, Västtrafik och Göteborgs stad och syftar till att få en sammanhållen gestaltning av stationsmiljöerna.
Den totala budgeten ligger på 32 miljoner kronor, varav 24 miljoner kommer ur projektets budget och 8 miljoner från Statens konstråd.