Pernilla Wahlgren fotograferad i mars i år under en pressträff för tv-programmet  "Masked singer”.
Pernilla Wahlgren fotograferad i mars i år under en pressträff för tv-programmet "Masked singer”. Bild: Anders Wiklund/ TT

Så ska Pernilla Wahlgren hantera sina reklamuppdrag

Egen cava, klädkollektion, hudvårdsserie och en reklamfinansierad podd. Pernilla Wahlgren har en mängd pågående reklamsamarbeten. Hur går det ihop med uppdraget som programledare för SVT:s ”Allsång på Skansen”?
– Man går liksom in i ”reklamkarantän”, förklarar den 54-åriga sångerskan.

ANNONS
|

På tisdagen stod det klart att den rutinerade sångerskan och tv-profilen Pernilla Wahlgren tar över som programledare för SVT:s långkörare ”Allsång på Skansen”.

– Jag har ju vetat om det ett tag, men jag blev väldigt väldigt glad och smickrad när jag fick frågan. Det är ju ett riktigt hedersuppdrag! säger hon.

Samtidigt ägnar hon sig åt en stor mängd reklamsamarbeten och driver även den reklamfinansierade podden ”Wahlgren & Wistam” tillsammans med vännen och programledaren Sofia Wistam.

Pernilla Wahlgren marknadsför sin egen cava, sitt eget vin och lanserar nu på fredag dessutom en ny klädkollektion för Gekås i Ullared. Förutom den egna hudvårdsserien gör hon också reklam för en app som säljer second hand-kläder, för att bara nämna något.

ANNONS

Hur går all reklam ihop med det nya åtagandet för SVT?

– Vi har pratat igenom allt det ordentligt, svarar sångerskan som tävlat fem gånger i SVT:s Melodifestivalen, där hon förra året också dök upp som programledare tillsammans med Per Andersson. Många minns säkert även hennes insats som tomtemor i SVT:s julkalender ”Panik i tomteverkstaden”.

Dessa erfarenheter gör att hon väl känner till SVT:s regelverk kring reklamsamarbeten. En viktigt grund för public servicebolagets oberoende ställning är ”att programledare och profiler inte ska delta i reklamkampanjer när de är som mest aktuella i rutan.”

Pausar podden under sommaren

Som programledare får man alltså inte referera till olika produkter eller tjänster, eller blanda ihop din medverkan i SVT med andra åtaganden på olika håll.

– När man jobbar för SVT får man inte göra några reklamsamarbeten, sammanfattar Pernilla Wahlgren.

Men hur går det till – drar du till exempel tillbaka ditt vin från systemet då?

– Nej, och vinet är ju inte heller i mitt namn. Men jag ska inte marknadsföra vinet själv i mina kanaler under programledaruppdraget. SVT känner dessutom till mina samarbeten.

Er podd är reklamfinansierad. Hur tänker du där?

– Ja, då får vi göra som vi gjorde under Mello: då jag inte var med i poddens reklamsammanhang. Man går liksom in i en reklam-karantän vid SVT-uppdrag. De kan ju var lite skönt också, att få en paus från det en tid.

ANNONS

Camilla Hagert är presschef för företagsfrågor på SVT. Hon låter inte bekymrad över Pernilla Wahlgrens reklamsamarbeten:

– Vi tror inte att det här är något som kommer att krocka med våra regler, säger hon och fortsätter.

– Vi har en väldigt tydligt kommunicerad policy att våra programledare inte får vara inblandade i några reklamsamarbeten under tiden de är aktuella i rutan. Inte heller några veckor innan eller några veckor efter.

Ansvarig utgivare på SVT programchefen Ebba Adielsson förtydligar:

– Pernilla får inte koppla ihop sitt uppdrag i allsången med lansering av produkter eller tjänster. I det här fallet gäller det fyra veckor före säsongsstart och fyra veckor efter avslut. Vi har pratat igenom det här noga med Pernilla och hon vet vad som gäller.

Att plocka bort hennes produkter från systembolaget eller Ullared tycker Ebba Adielsson däremot inte är nödvändigt:

– Pernilla Wahlgren är en otroligt älskad artist och vi ser ett stort underhållningsvärde i att hon leder allsången. Utöver sitt artisteri har hon också en annan kommersiell karriär med egna varumärken och så vidare och det måste hon få fortsätta att ha även om hon leder ett program i SVT. Det viktiga här är att hon inte får utnyttja sitt programledarskap för att sälja sina produkter.

ANNONS

Sedan barnsben har Pernilla Wahlgren haft en stark relation till ”Allsång på Skansen” som hon nu ska leda, som direktsänds från Solliden på Skansen.

– Jag kommer till och med ihåg Bosse Larsson, och Lasse Berghagen som gav programmet dess signaturmelodi ”Stockholm i mitt hjärta”, berättar hon.

Någon favorit bland företrädarna vill hon inte peka ut.

– De är alla så jätteduktiga....Anders Lundin, Måns Zelmerlöw och Sanna Nielsen också. Så man har ju mycket att leva upp till nu. Alla har verkligen gjort sitt jobb som programledare, och förmedlat den där värmen mellan artist och publik. För här är ju publiken minst lika viktig, säger hon.

”Jobbar väldigt mycket hela tiden”

Själv ser hon fram emot att tillföra sång, musik, glädje och framförallt humor.

– Jag kommer att vara med och skriva manus och se till att få in lite oväntade saker. Inte för att det inte har funnits humor i programmet innan, men jag älskar ju humor!

Någon större förändring av formatet är inte aktuell, Pernilla Wahlgren menar att programmet redan har förändrats och föryngrats en hel del de senaste åren.

Vilka är dina bästa egenskaper som allsångsledare?

– Jag är bred som artist och väldigt van på scen, framför tv-kameror och livepublik. Sedan har jag varit med länge som programledare och sångare, känner de flesta i branschen och har en personlig relation till många artister. Även många yngre artister känner jag via mina barn Benjamin och Bianca.

ANNONS

Något som gör dig nervös inför uppgiften?

– Det är väl att få ha hälsan i behåll. Peppar peppar, jag har turnerat nonstop i fem år och aldrig behövt ställa in en show – även om jag varit lite hes ibland. Det är väl min sämsta kvalité egentligen: att jag är så tålig. Så jag jobbar väldigt mycket hela tiden.

Ja, hur orkar du med alla järn i elden samtidigt?

– Nu ska jag avsluta turnén med showen ”Pernilla Wahlgren har hybris”, och spela ”Peter Pan” på Cirkus samtidigt som vi parallellt spelar in ”Wahlgrens värld.” Det är väl bara möjligt att göra så mycket för att jag har ett väldigt roligt arbete. Jag och Sofia Wistam har kört vår podd i sju år också. Jag har hållit på så länge i branschen så jag ställer helt enkelt inte in, säger Pernilla Wahlgren.

LÄS MER:Årets julvärd Tareq Taylor slutar göra reklam för Nescafé

LÄS MER:Isabella Löwengrip fälls för reklam för Thailandsresa

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS