De följande fyra åren kommer Netflix satsa 25,5 miljarder kronor på filmer och serier från Sydkorea. Det meddelade Netflix vd Ted Sarandos efter ett möte med Sydkoreas president Yoon Suk Yeol i måndags kväll.
Satsningen är en dubblering jämfört med det totala belopp Netflix tidigare investerat i Sydkorea, sedan man startade tjänsten där 2016, skriver Netflix på hemsidan.
Stor framgång för sydkoreanska serier
Sarandos uppgav att streamingtjänsten har en stark tilltro till att Sydkoreas kreativa industri fortsätter berätta "övertygande historier".
Han lyfte också tidigare sydkoreanska produktioner som några av Netflix största framgångar. Exempelvis serien ”Squid game” som tog världen med storm 2021 och är Netflix mest streamade serie.
LÄS MER:Egyptier rasar över svart Kleopatra i Netflixserie
LÄS MER:"Squid game" prisas av president
LÄS MER:HBO-serien ”The Idol” kritiseras – kallas ”skruvad tortyrporr”