Göteborgare, ta ert ansvar och våga vägra elsparkis

Vem är jobbigast i Göteborgstrafiken? Är det lycra-cyklisten, BMW-buffeln eller den brötiga busschauffören? Nej, det är du som flanar runt på eldriven sparkcykel.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Trafiken, och gatubilden, förändras konstant. Det är en del av charmen med att bo i en något så när stor stad. Alltså kan ni slänga fram det mesta på Göteborgs gator, kör bara kör, säger jag.

Jag är helt okej med västlänkar, höghus, foodtrucks, roliga cyklar från Christiania och folk som korsar Avenyn på rullskridskor. Jag accepterar till och med de italienska spårvagnarna.

Men det här eldrivna sparkcyklandet får ni faktiskt lägga av med. Inte för att det uppenbarligen är farligt både för den som kör och alla andra. Inte heller för att sparkisarna ligger och skräpar överallt likt kvarglömda plastspadar på en dagisgård.

ANNONS

Inte sedan kapitalismen försökte lura oss att Segway var en fräck grej har vi sett ett så ovärdigt sätt att ta sig fram.

Utan helt enkelt för att det ser så fantastiskt fånigt ut när man far fram på dem. Planlöst skuttande över trottoarer och kullerstenar och sorglöst skvättande genom vattenpölar och lördagsnattsspyor.

Inte sedan kapitalismen försökte lura oss att Segway var en fräck grej, tack Fredde i "Solsidan" för att du grusade de planerna, har vi sett ett så ovärdigt sätt att ta sig fram. Helt logiskt alltså att sparkcykeln Voi, som var först och är störst i stan, tillverkas av just Segway. Den är bara en skamlös slit och släng-variant på den galet dyra Segway-maskinen.

Elscooters, elsparkisar, blir en allt vanliga syn på Göteborgs gator.
Elscooters, elsparkisar, blir en allt vanliga syn på Göteborgs gator. Bild: Anders Ylander

Numera finns ett andra och snart också ett tredje företags elsparkisar på plats i Göteborg. Senast ut är amerikanska Lime som gör bra affärer på att försoffade amerikaner inte orkar promenera från sin parkerade bil till biografen eller frisören. Knappast en livshållning vi pigga göteborgare vill kopplas ihop med, eller hur? Vi kan bättre än så.

För vi vet ju att det helt enkelt inte går att på ett värdigt vis ta sig fram på en elsparkis. Det vinglas och vevas av vuxna människor som försöker se rimliga ut samtidigt som de halvhjärtat försöker väja för barnvagnar och betonggrisar. För att plötsligt, liksom mitt i en tanke, ge upp och släppa sparkisen i asfalten, som om den vore en äppelskrutt.

ANNONS

Göteborgarna har förhoppningsvis stil och klass nog att sanera sparkis-skräpet på egen hand.

Göteborgs kommun menar att sparkisarna inte är något större problem. Än. Polisen tycks inte helt framme vid hur man ska se på de nya trafikanterna. Men när antalet sparkisar ökar och när de snart dessutom börjar gå sönder, livslängden uppges vara några månader, så kan vi räkna med att myndigheterna kommer att känna sig tvungna att styra upp det hela på det ena eller andra viset.

Fast tills dess kommer ni alla säkert ha insett hur fånigt det är att flana runt på en sparkis. Göteborgarna har förhoppningsvis stil och klass nog att sanera sparkis-skräpet på egen hand. Heller hur?

Om inte får vi hoppas att Fredde tar sitt ansvar i nästa säsong av "Solsidan".

ANNONS