1997 fick Frances McDormand en Oscar för insatsen som Marge, lika envis som höggravid kriminalkommissarie, i bröderna Coens thriller ”Fargo”.
För två år sedan var det dags igen. Oscarsstatyetten blev hennes för porträttet av Mildred, en frånskild mamma som tar lagen i egna händer i dramakomedin ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”.
LÄS MER:Coronaviruset förvärrar en redan djup kris för svensk film
Båda rollfigurerna är starka kvinnor mitt i livet. I ena fallet rör det sig om en gift polis med mild framtoning och knivskarpt intellekt i en värld av hårdföra gangsters. I det andra fallet går en allt mer desperat mamma storms mot det lokala polisväsendet, vars utredare helt misslyckats med att lösa mordet på hennes tonårsdotter.
Snart ser vi 63-åriga Frances McDormand i ytterligare en minnesvärd roll: som Fern i ”Nomadland”. Dramat som vann Guldlejonet vid Venedig filmfestival hösten 2020 får svensk biopremiär 26 mars.
När maken dör i cancer ger sig Fern ut på vägarna i sin skåpbil. På resan upptäcker hon skönheten längs vägen medan hon tar ströjobb; städar toaletter på en camping, sliter på Amazons lager och lär känna några andra vagabonder. De hon möter är i många fall amatörer som spelar filmiska versioner av sig själva.
Tillsammans med regissören Chloé Zhao bryter McDormand än en gång ny mark. Nu är det ålderismen i Hollywood som utmanas.
LÄS MER:Frigörelse från förnedring – ett tema i Nordiska tävlingen
Filmstjärnan, sedan länge fascinerad av den nomadiska livsstilen, ville filmatisera boken ”Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century” av Jessica Bruder. Hon blev vän med filmfestivalfavoriten Chloé Zhao, som tidigare utforskat den amerikanska folksjälen i filmer som ”Songs my brothers taught me” och ”The rider”. När Zhao skrev och sålde in sitt filmmanus fritt efter boken, var McDormand självskriven i huvudrollen.
Vad som gör Nomadland smått unik är att en helt vanlig kvinna, 60 + syns i huvudrollen. Vi får ta del av hennes vardag och samtal med likasinnade – många av dem kvinnor i 50-60-års-åldern.
Amerikanska skådespelerskor över 50 tenderar annars, enligt statistiken, att bli överhoppade när intressanta huvudroller kommer på tal.
Kvinnor över 45 år hade bara huvudrollen i tre av hundra amerikanska storfilmer 2019, enligt en rapport från Annenberg Inclusion Initiative vid universitetet i södra Kalifornien. Motsvarande siffra 2018 var elva, vilket pekar på ett minskande antal äldre kvinnor på bioduken.
LÄS MER:Kulturminister Amanda Lind om krisläget för svensk film
Situationen tycks inte vara bättre Sverige. Enligt Filminstitutets jämställdhets-rapport ”Vilka kvinnor” (2019/2020) råder även här ”en utpräglad utseende- och åldersfixering, och en ojämlik maktordning, som drabbar äldre kvinnor”.
Istället upplever flera veteraner en ny guldålder i tv-seriernas värld. Viola Davis briljerar exempelvis i “How to Get Away With Murder”, Jane Fonda och Lily Tomlin i “Grace and Frankie” och Catherine O’Hara i “Schitt’s Creek”.
Dags för filmbranschen att tänka om – om de vill vinna tittar-kampen.
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.