Lars Henriksson: Utan sina arbetare står Tesla stilla

Flera storbolag har på sistone vägrat teckna kollektivavtal. I dag står striden mellan Tesla och IF Metall. Och det som händer i Sverige kommer att ha direkta konsekvenser för arbetsrätten globalt. Kommer den att stärkas eller utraderas? Lars Henriksson kommenterar.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Avskedshot, strejkbryteri och sympatistrejker. Den annars så stillsamma svenska arbetsmarknaden har plötsligt fått en doft av 30-tal när flera storbolag vägrar att teckna avtal. Sedan Klarna rättat in sig i ledet och givit upp sitt motstånd mot kollektivavtal handlar det nu om Tesla mot IF Metall. Den striden gäller mycket mer än villkoren för hundra bilmekaniker, kan ett företag smita undan så öppnas dammluckorna för en flod som kan spola bort mycket av vad arbetare och tjänstemän vunnit de senaste hundra åren.

Även för Tesla gäller detta mer än en handfull bilverkstäder. I Grünheide utanför Berlin ligger företagets enda fabrik i Europa, även den utan avtal. En visselblåsare har lämnat dokument till tidningen Handelsblatt som visar på en auktoritär ledning, högt tempo och en epidemi av arbetsskador.

ANNONS

När några satte upp anslag med texten ”Vår hälsa är viktigare än nästa miljard till Elon” hotades de på typiskt Teslamaner med avsked. Det stora facket IF Metall har dock startat ett långsiktigt arbete för att organisera de 11 000 anställda och i en markering bar nyligen över 1 000 arbetare fackets emblem på jobbet.

Om Elon Musks antifackliga skyddsvall brister i Sverige skulle det ge omedelbart eko i Tyskland men också i Teslas hemland USA

Om Elon Musks antifackliga skyddsvall brister i Sverige skulle det ge omedelbart eko i Tyskland men också i Teslas hemland USA där bilarbetarförbundet UAW just vunnit en historisk seger. Efter att ha backat över 40 år, både när det gäller arbetsvillkor och medlemsantal, sparkade medlemmarna i januari ut det korrupta ledningskotteri som styrt organisationen i generationer. De som inte redan satt i fängelse vill säga.

Med en ny ledning och en kreativ strejktaktik som byggde på aktivitet underifrån vann de förutom kraftiga löneökningar viktiga framgångar i maktfrågor som utvidgad strejkrätt och rätt att organisera nya fabriker. Avtal med Tesla i Europa skulle ge en energikick åt försöken att organisera Teslafabrikerna i USA, även de ökända för arbetsskador och rättslöshet.

Antagligen har Tesla i Sverige varit fartblinda och räknat med att de skulle kunna köra på som i USA och Kina. När jag i veckan pratade med strejkvakterna i Hisings Backa pågick en del arbete i verkstaden. Några jobbade för att de inte förstod poängen med en fackförening, andra var rädda att ådra sig chefernas vrede och någon hade till och med sitt uppehållstillstånd knutet till anställningen.

ANNONS

Sådant gör en strid svår att vinna på det enskilda företaget, ändå bör det vara enkelt att tvinga företaget att teckna avtal. Tesla är visserligen ett stort multinationellt bolag och Elon Musks självbild ännu större men liksom alla andra företag är det beroende av omgivningen. Av transportsystem, sophantering, elförsörjning, ekonomiska transaktioner, snöröjning och så vidare.

En fackförening är i grunden ett sätt att jämna ut den enorma maktojämlikhet som råder mellan ett företag och en enskild anställd.

Utan de arbetare och tjänstemän som sköter allt detta står Tesla stilla, något som märks så snart Transports sympatiåtgärder träder i kraft.

Striden är också en varningssignal till både ledning och medlemmar i facken. Rätt länge har arbetsfördelningen varit att låta de förtroendevalda sköta det fackliga och de flesta ledningar har varit nöjda med att medlemmarna betalar avgiften och håller sig ur vägen.

Men ett fack är ingen försäkringsförening. En fackförening är i grunden ett sätt att jämna ut den enorma maktojämlikhet som råder mellan ett företag och en enskild anställd. Varken Tesla eller något annat bolag backar för smarta eller välformulerade förhandlare.

De förstår bara maktspråk och den makten ligger alltid längst ner, hos dem som gör jobbet.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Klarna-avtal kan få Tesla att ändra taktik

LÄS MER:Nyhetsshowen 2 november • Gäst: Robin Rasper om Tesla-strejken

LÄS MER:Löfvens attack mot elbilsjätten: ”Skäms Tesla!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS