Tiktok är en märklig plats på internet. Appens algoritmer skräddarsyr på ett avancerat sätt sitt innehåll för användarna, vars verklighetsbild därmed bekräftas och förstärks med syfte att de ska förbli just användare. Att det medverkar till politisk polarisering är inget nytt. Men också skenbart oskyldigare, låt oss kalla det subkulturer, utformas av algoritmerna. En sådan är hashtaggen ”Booktok” där användarna både tipsar varandra om böcker och recenserar i videoform, inte sällan den typen av litteratur som inte får utrymme på kultursidorna, såsom egenutgivna romanceförfattare eller ”YA-litteratur”, (young adult).
De som är för litterär kritik och diskussion förd på andra platser än de traditionella tenderar att vara det av demokratiska skäl. Ju fler som får möjlighet att recensera och diskutera, desto bättre. Sådana argument förs fram av de som, framförallt i USA, framhåller ”Booktok” som något positivt. Kedjor såsom Waterstones och Barnes and Nobles har till och med inlett samarbeten med applikationen.
Nu planerar Tiktok att ta det hela ett steg längre. Bytedance som äger appen har börjat kontakta de stora Booktok-författarna, nu i egenskap av stundande förläggare. Det som började i en hashtag ska bli ett slags läsarnas förlag för säljbar litteratur. Ett förlag som börjar i marknadsföringen snarare än litteraturen, med författare som redan säljer sig själva. Det är förkastligt, men sådana finns det många av, med mer eller mindre oetiska affärsmodeller.
Men det är inte det mest oroväckande med initiativet. Enligt Human Rights Watch är det stora problemet med Bytedance, Tiktoks ägare, att det är ett kinesiskt företag. Och att kinesiska företag kontrolleras av den kinesiska staten.
Det enda man kan hoppas på är att internet går sönder innan dess.
Det är naturligtvis främst en politiskt dilemma, inte litterärt. Ingen vet exakt hur mycket personlig data Bytedance samlar in, men vi vet att de gör det. Att datan kan användas av kinesiska staten går inte att bortse ifrån, och när det kommer till det så kallade fria ordet är de inte direkt några förebilder. Oliktänkande och regimkritiker fängslas på löpande band. Den svensk-kinesiska förläggaren Gui Minhai sitter fängslad i detta nu. Därtill finns en omfattande censur både vad gäller fri media och litteratur, men de så kallade ”omskolningslägren” för uigurer är kanske det värsta exemplet på den kinesiska statens förtryck. Samtidigt skyltar bokkedjor med hashtaggen ”Booktok” i försäljningssyfte, och inleder samarbeten med applikationen.
Det kommer alltså snart finnas ett förlag för engelskspråkig litteratur som ägs av ett företag som kontrolleras av en stat som konsekvent förtrycker det fria ordet. Som med hjälp av sin egen algoritmiska marknadsföring kommer tjäna väldigt mycket pengar och bli en litterär aktör, vars förespråkare hävdar dess demokratiska värde.
Inom några år kommer säkert Bytedancebooks, eller vad förlaget från helvetet nu kommer heta, ha montern på Bokmässan mittemot Storytel, Amnesty och Svenska PEN och dominera utbudet på Akademibokhandeln. Och om inte samhället nått sin postmoderna peak redan nu så når det den då. Det enda man kan hoppas på är att internet går sönder innan dess. Eller att folk börjar förstå att det kommersiella och det demokratiska inte nödvändigtvis är samma sak.
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Det bästa för klimatet vore att ställa in Bokmässan
LÄS MER:Den gråtande pappan är en manipulativ skitstövel
LÄS MER:Soho House hade aldrig funkat i Göteborg
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.