”Narkotikan är ett fruktansvärt hot! Hjälp Tullen!”
Den blonderade mannens nacke, den tjocka svarta telefonluren – den fasta telefonluren! – och den suggestiva musiken som mullrar dovt under en djupt myndig röst. ”Ring 90 000. Begär Tullen. Berätta vad du vet”. Det spelar ingen roll att jag inte har sett inslaget på 35 år – jag är beredd att lyfta på knapptelefonen och ange vem som helst.
Tillhör man generationerna som växte upp med den statliga televisionens två kanaler så minns man inte ”Anslagstavlan” – informationsprogrammet sitter snarare som en betingad reflex. Före det att paraboler fästes på varje medelklassvilla, före kabel-tv och före internet var ”Anslagstavlan” med sin myndighetsinformation något man inte kunde zappa bort. Blunda gjorde vi inte heller – ”Anslagstavlan” var trots allt så nära reklam vi kom under tjocktelevisionens år, innan Janne Stenbecks TV 3 började sända från utlandet.
Det fanns inte mycket informationsbrus att konkurrera med, så det gjorde avtryck. Det är, får man förklara för nytillkomna generationer, en av anledningarna till att SVT nedsättande kallades för DDR-televisionen.
Jag är alltså inte ett dugg förvånad över upptäckten att Tullens meddelande till allmänheten 1988 sitter som rinnande vatten när jag hittar det på Youtube.
”Anslagstavlans” myndighetsinformation hamnade i strålkastarljuset under pandemin. Kanske för att vi för första gången på decennier hade en nationell lägereld. Precis som 1988 zappade vi inte bort krisinformationsbudskapet om att tvätta händerna 47 gånger om dagen när det rullade efter den obligatoriska presskonferensen.
Knarka inte, tjalla och akta dig för laviner
Men exakt hur mycket vi nu är tillbaka i 2020-talets globala normalitet inser jag efter nyheten att Systembolaget står bakom Sveriges första ungdomsserie på Tiktok – ”Ruset”. Inte för att jag tolkar serien som något annat än den sortens myndighetsinformation – knarka inte, tjalla och akta dig för laviner – som vi marinerades i på 1980-talet. Utan för det olidliga säljtugg som propaganda i dag obligatoriskt måste lindas in i, något vi definitivt slapp 1988.
”I ’Ruset’ vill vi porträttera ungas liv på ett ärligt och autentiskt sätt, med djup och svärta”, säger till exempel den kreddiga regissören Rojda Sekersöz som anlitats.
Nåja. ”Ruset” är beställd av Systembolagets dotterbolag IQ, vars uppdrag precis som på den gamla goda tiden är att informera om alkoholens baksidor. IQ:s vd Mojtaba Ghodsi förklarar däremot att man ”dragit upp riktlinjerna för serien tillsammans med bolagets reklambyrå”.
”Tunna blå linjen” producerad av Polismyndigheten för SVT vore nog inte helt lämpligt.
Är det illa att svenska myndigheter försöker belysa alkoholens samhällspåverkan tillsammans med överbetalda reklamare? Nja. Jag är i sådana fall mer upprörd över att Ghodsi påstår att serien ”inte är Bergman”, eftersom det här är ”en helt annan generation som kräver en helt annan dramaturgi för att hålla uppe sin attention”. Uppenbarligen är Ghodsi omedveten om att den svenske demonregissören gjorde reklamfilm för tvål – smart, snygg och kortare än de planerade Tiktok-avsnitten – redan på 1950-talet.
Visst ska man – vilket Ghodsi och Sekersöz i intervjuer får frågor om – diskutera var myndigheters relation till drama och kultur går. ”Tunna blå linjen” producerad av Polismyndigheten för SVT vore nog inte helt lämpligt.
Men inför ”Ruset” är det faktiskt själva plattformen – om vilken IQ:s vd inte får några problematiserande frågor – jag har större problem med.
Tiktok må vara platsen där ”målgruppen finns” (Ghodsi). Och visst är det ”en plattform som vanligtvis associeras med kort och lättsam underhållning” (Sekersöz).
Men Tiktok är också en plattform som ägs av världens största diktatur, och är det något den ”associeras” med så är det intensiva misstankar om spionverksamhet. Så pass att den kinesiska appen är bannlyst från myndighetsanställdas telefoner i en rad länder – bland dem USA, samt i Bryssels EU-byråkrati. Faktum är att fler svenska myndigheter så sent som i april förbjöd anställda att ha Tiktok i telefonen.
Men tack vare Systembolagets intressant avvikande inställning så kan vi – denna gång fullt rimligt – återuppliva en annan svensk goding från 1980-talet. Begreppet DDR-tv.
LÄS MER:Ny dramaserie på Tiktok – sponsrad av Systembolaget
LÄS MER:Nu vill alla ligga med en martyr
LÄS MER:Jag var en av alla de kvinnor som ingen vill anställa
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.