Pontus Rasmusson är tillbaka i stormens öga. På sina sociala medier påstår han sig ha samarbeten med flera stora företag som Björn Borg, Åhlens och Ray-ban. Men enligt annonsörerna ljuger han.
Båg, sa företagen. Mina advokater löser det, sa Pontus, som hade publicerat annonslänkarna genom annonsnätverket Metapic.
Är det inte lite inspirerande ändå? Han har verkligen sisu, Pontus Rasmusson. Tänk, att inte alls bli avskräckt av upprepade anklagelser om att lura barn på pengar, utan bara harva på.
Tänk att bli avstängd från YouTube (YouTube, där avrättningar finns!) för innehåll som bryter mot barnsäkerhetspolicyn – och låtsas som ingenting. Bara nagla sig fast vid skenbar normal offentlighet inför sina barnfans. Filéa bort alla jobbiga frågor och tuta om att det är alla andra som skiter i det blå skåpet.
Jag kan ge mig själv stressutlöst åderförfettning för mindre.
Tänk att ha en så orubblig självtillit. Jag avundas.
Jag kan ge mig själv stressutlöst åderförfettning för mindre. Nyss hade jag lite svårt att somna för att jag var lite väl kort i ett mejl. Inte för att jag är så särskilt god utan för att people pleasing är min överlevnadsmekanism, precis som för alla andra trevliga människor.
Fenomenet Pontus Rasmussons kommer från en intressant vrå på internet. Toxisk infantilitet-vrån. Ni vet, vuxna i färgglada sparkdräkter som prankar varandra. De hackar barnens uppmärksamhet och säljer den till annonsörer medan de insisterar på att de är barnens kompisar. Det har vi som samhälle på något sätt godkänt.
Det blir mer obehagligt när en av ”barnens kompisar” inte bara anklagas för att ljuga om sina samarbeten utan under en frågestund tipsar om de bästa underkläderna för att ”få en flickvän eller pojkvän”. Och tipsar om barnunderkläder.
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Pontus Rasmusson utmanar vår bild av den fule gubben
LÄS MER:Netflixdokumentären om Pornhub ignorerar porrens verkliga offer
LÄS MER:”Paradise hotel” måste hitta tillbaka till sina rötter
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.