AI tog i veckan ett enormt kliv rakt in i filmindustrin. Eller om man ska säga att det var en slags fot över strupen. Utvecklingen går nu så fort att den är svår att uppfatta eller uppskatta. Hur ska vi egentligen använda det här?
Sora, heter den nya tjänsten. Den kommer från Open AI, som knockade världen med Chat GPT för ett drygt år sedan. Innan dess smög den ut bildgeneratorn Dall-E och efter det har konkurrenter fått massor av luft under vingarna. Dagstidningar har på bara månader insett att de kan byta ut journalister mot AI-modeller som redigerar tidningar, stora techjättar gör stor vinst – men skär ändå ned på personal, eftersom de behöver satsa och investera i AI.
Nu har alltså förändringen nått filmindustrin. Det som tillgängliggjorts hittills är häpnadsväckande, även om de än så länge bara kan se som förhandsvisningar. Open AI har släppt en handfull filmer för att visa kraften, medan tjänsten nu trycktestas av det som kallas “red teamers” – experter som försöker hitta och flagga för kryphål för hur den kan missbrukas. Stämmer det som släppts är det otroligt. Med några få meningars text kan Sora skapa panoramaflygningar över 1890-talets guldgrävare i Klondike, film över en kvinna som mobilfilmar sig själv i en slags dubbelexponerad spegelbild genom fönstret på en tunnelbana. Eller en myra som, upplyst av en lampa, kryper genom myrstacken.
Det spektakulära är inte bara filmerna i sig, utan att det dels kan skapas med fyra, fem textrader. Och dels att detta är de första, tidiga versionerna. Vad kommer det innebära om ett år? Fem år?
Det unika här är alltså inte att Sora kan skapa verklighetstrogna bilder, utan att den animerar fram filmer där ansikten, personer, djur och miljöer memoreras och en slags kamera kan panorera fram och tillbaka över dem som vore de färdiga världar. Det räcker alltså att ladda upp referensbilder – miljöer och ansikten – för att utifrån dem skapa nya filmsekvenser, regisserade genom några raders text.
Den självklara reaktionen är att uppfatta utvecklingen som inte bara ett enormt kliv framåt, utan också som ett hot. Men varför? De senaste årens utveckling inom datoranimerad utveckling har breddat snarare än begränsat för filmskapare. Det har också inneburit att mer tid tillbringas framför skärmen, men det framstår som ett billigt pris att betala för att varje fantasi nu kan bli verklighet.
En mer aktuell fråga är vem som ska se allt innehåll, om det inte längre kräver stora produktionskostnader. Den frågan har ställts om text, tv och ljud givet sociala medier i många år. Det har skapat ett nytt medielandskap, med nya stjärnor och nya uppfattningar av vad autenticitet är.
Några skulle kanske säga att det blivit sämre, men mer rimligt är att konstatera att det bara blivit: annorlunda.
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Så blir internetåret 2024
LÄS MER:Chat GPT har rustat oss för en skön ny värld
LÄS MER:Makten och pengarna kommer alltid att vinna
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.