"Infinity eight” av Pål Svensson har hittat till Orust

Göteborgskonstnären har nu tagit farväl av ännu en evighetsskulptur. Den här gången var resan inte lika lång och nu står ”Infinity Eight” på sin plats på norra Orust.

ANNONS
|

Förra våren vinkade Göteborgskonstnären Pål Svensson farväl till sin ”Infinite Eight” som seglade över Atlanten till USA. Där hittade den sin plats vid Jule Collins Smith Museum of fine art, Auburn, Alabama. Den här gången var resan inte lika lång men ändå ett äventyr.

— Vi lastade den på onsdagskvällen på traktorn, sedan gick färden från min ateljé i Göteborg över Tjörnbroarna och nu har den landat här på norra Orust, säger konstnären Pål Svensson och visar vägen ner till strandkanten där arbetet med att få skulpturen på plats är i full gång.

— Vad tycker du? Är den rätt placerad? Undrar Pål och kisar i solljuset.

ANNONS

Gnejs från Hallandskusten

Från vår vinkel är den över två meter höga, och tre ton tunga, åttan lite bredare upptill och smalare nertill, men när vi kommer närmare, i rätt vinkel, ser vi tydligare hur ”Infinty eight” får formen av just en åtta.

— Den här har vi gjort i halländsk gnejs, den förra gjorde vi i svensk svart diabas.

Diabasen är hårdare och svårare att arbeta med än gnejsen förklarar Pål;

— Gnejs är mjukare och det är lättare att polera stenen.

Påls assistent David Knutsson, som är den som numera utför det mesta av själva hantverket instämmer;

— Och så blir det så fina färgmönster i gnejsen. Det händer mer.

— Ja, det röda är nästan som eldflammor, säger Pål och visar hur ådrorna i stenen rör sig uppåt på skulpturen.

I sju år har stenhuggaren David Knutsson från Skövde arbetat hos Pål Svensson.

— Jag orkar inte det fysiska arbetet lika bra längre, då är det skönt att ha det här samarbetet med David. Han har lärt sig mycket snabbt, och jag kunde inte ha en bättre hantverkare.

Evighetssymbol

”Infinity Eight” som nu verkar har hittat sin rätta placering i gräset nedför ett privat sommarresidens i Morlanda på Orust är en evighetssymbol. Ett Möbiusband med en lång rektangulär yta som vridits ett halvt varv så att det längs sin nya bana har en sida och en kantlinje.

ANNONS

— En form som består av endast en yta, trots att den har flera sidor. Jag har gjort den fyrsidig, så att det blir en skulptur med en volym med fyra sidor, som en balk. om man rör sig på ytan, exempelvis en liten myra, så är den oändlig, det finns inget slut.

– Den består alltså av en enda yta, trots att det ser ut som fyra sidor. Den här är huggen ur ett stycke och det var därför jag var nyfiken på att göra den här, för att se om det gick att hugga ur just en sten. Om det skulle hålla.

Pål började med att göra en mindre skulptur i lera innan arbetet med det stora stenblocket börjar. Arbetstiden för just det här verket blev åtta månader. Och fler evighetsskulpturer hoppas Pål att han får göra.

— Den här är ju 2,20 meter det hade varit häftigt att se om det går att göra en ännu större. Sedan tycker jag de är fina när de ligger ned med, men familjen här ville ha den stående och det känns bra nu när de känner att det blev som de hade tänkt.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS