Hans-Erik Dyvik Husby hade precis återvänt till Norge när beskedet kom – ”fullständig nedstängning”. Två dagar tidigare hade han gjort sista föreställningen som Sarastro i Göteborg stadsteaters uppsättning av ”Trollflöjten". Plötsligt stängde världen ner. I ett svep ställdes alla kommande uppdrag in och spelningarna sköts på framtiden.
Den forne Turbonegrosångaren berättar om hur han såg artistkollegor närmast panikartat spela in klipp och göra livesändningar med olika typer av donationslösningar. Själv var han skeptisk till hela konceptet.
– Det kändes bara fel. Man går inte in på Volvo, tar ut en bil och swishar vad man vill. Jag har jobbat med det här i ganska många år och tycker väl kanske att jag ska få betalt för mitt yrke.
– Jag ska inte döma någon av mina kollegor för att de gick igång på detta, men jag ville avvakta lite. Se hur det hela gick till.
Den mörkaste skivan hittills
Hank von Hell höll sig tyst under en längre tid, men plötsligt dök ett datum upp som norrmannen inte kunde komma runt – 15 juni.
Sedan länge var det planerat som releasedatum för ”Dead”, det andra albumet efter solodebuten. Det uppstod en diskussion om man kanske borde skjuta på skivsläppet, men det var inte möjligt, förklarar Hans-Erik Dyvik Husby. 15 juni är nämligen inte bara sångarens födelsedag, det är också dagen då hans mamma gick bort.
LÄS MER:Hank von Hell återuppstår i Göteborg
På ”Dead” gör Dyvik Husby upp med mycket smärta han har varit med om genom livet.
– Det är kanske en platta jag har haft i mig i hela mitt artistliv. Det är det mörkaste jag har gjort. Jag har haft ganska många utmaningar och har levt med en fot i graven sedan jag var barn. Jag hade en känsla av att nu var det dags.
Han jämför med comeback-skivan ”Egomania” som han beskriver som en mer lustig kommentar på hans återuppståndelse. Nu vill han i stället visa upp den mörka sidan och våga vara självutlämnande.
– Jag tänker att en och annan som lyssnar på det här och har egna erfarenheter och egna mörka hål i sitt förflutna kanske kan bli hjälpta.
Men hur skulle man då hantera den 15 juni? Hans-Erik Dyvik Husby ville fira och göra det stort. I Norge var det inte möjligt. I stället fick han rikta blicken mot den stad som allt mer har kommit att bli hans andra hem – Göteborg.
– Det var egentligen bara Göteborg som kunde lösa det, världens största streamade konsert. Göteborg har också blivit en ganska nära relation genom åren. Jag har spelat in skivan här och jobbade hela vintern på Stadsteatern med Mozart.
– Det är alltså bara att packa ner alla skyddsmasker, dricka en hel flaska antibac (norskt desinfektionsmärke), dra över gränsen och se vad som händer.
LÄS MER:Det finns ingen som Håkan Hellström i England
Klockan 21 på måndag kommer spelningen att sändas på Hank von Hells hemsida och Facebook-konto för betalande tittare. Utöver artisten själv kommer också Mikkey Dee att göra ett gästspel. Med är även David Johannesson från Mustasch och Guernica Mancini som sjunger på låten ”Crown”. Som förband kommer ytterligare ett comeback-gäng att ställa upp – Lok.
– Det blir något sorts kalas där vi hyllar livet, men också döden i en och samma gigantiska streaming-koncert, på en av de fetaste arenorna i världen.
LÄS MER:Way Out West misstänks ha sponsrats olagligt av tobaksbolag
Hans-Erik Dyvik Husby
Ålder: 47 år
Tidigare: Frontfigur i bandet Turbonegro. Gjorde rollen som Jesus när Det Norske Teatret i Oslo satte upp "Jesus Christ Superstar" (2009). Har även spelat Ole i musikalen "Sällskapsresan" (2016, 2019) och Cornelis Vreeswijk i filmen "Cornelis" (2010). Under vintern 2019-2020 var han Sarastro i Mozarts ”Trollflöjten” på Göteborgs stadsteater.
Aktuell med: Skivan ”Dead” och en streamad realease-spelning på Ullevi, 21:00 måndagen 15 juni.
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.