Bildprojektet ”Västkusten förr” – ett samarbete mellan Stampen Media och västsvenska museer – fortsätter. I dag är temat mycket specifikt göteborgskt: spårvagnar.
En bedräglig bild
Den rullande lilla detaljen som förändrade allt
Den intressantaste detaljen på bilden är kanske hästspårvagnen som just har svängt in från Södra Allégatan. 1890-talet var spårvägens definitiva genombrott som det stora kollektiva transportmedlet i Göteborg. Spårvagnen förändrade i grunden göteborgarnas syn på staden – plötsligt behövde man inte nödvändigtvis bo nära sin arbetsplats. Det idylliska lugnet kring den stillsamt lunkande hästen utanför möbelaffären är alltså en smula bedrägligt. Hästspårvagnarna var hastigt på väg att bli otillräckliga. Bara ett par år efter att bilden togs gjorde göteborgarnas över tre miljoner spårvagnsresor om året och 1902 infördes det elektriska spårvägsnätet.
Göteborg var länge en spårvagnsstad. Det skulle dröja ända till 1950-talet innan bilismen i Göteborg på allvar påverkade stadsutvecklingen.
Spårvagnarna blev vackra på vykort
Föraren hyllades för sitt mod
I Morgonposten måndagen den 11 september antyds föraren ha betett sig hjältemodigt:
”Så snart vagnens förare, n:r 1 Fager, märkte att vagnen spårade ur slog han till såväl handbromsen som den elektriska bromsen och stod kvar på sin post tills vattnet slog ihop öfver hans huvud. Då först gaf han sig ifrån platformen och kom med åtskilliga blessyrer på händerna samt ett blödande sår i hufvudet upp till vattenytan och blef bärgad i land. ”
Stigbergsliden - det ständiga trafikproblemet
Under nästan hela Göteborgs historia har Stigbergsliden varit ett slags trafikproblem. Redan på 1600-talet klagade amiralitetet över att det var omöjligt för sjöfolket att vandra över denna led som var ”så slem och djup att den nästan omöjligen kan gås”. På 1700-talet gjordes aktningsvärda försök med sprängning och utjämning. Det hade en närmast symbolisk betydelse att den första spårvagnsresan i Göteborgs historia – hästspårvagnspremiären den 24 september 1879 gick fram till Stigbergslidens början: hit men inte längre. Sedan fick hedersgästerna gå uppför backen, till förfriskningarna på Henriksberg. Först med de elektriska spårvagnarna år 1902 upphörde Stigbergsliden att vara ett hinder.
GP Göteborgiana
Nu kan du få alla våra texter och reportage om det gamla Göteborg som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Göteborgiana. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
”Västkusten förr” – ett samarbete mellan museer och medier
”Västkusten förr” är ett stort samarbetsprojekt som berättar Västkustens historia och historier – från Strömstad till Laholm – med hjälp av fotografier från musei- och pressarkiven. Tyngdpunkten ligger på fotografiskt material från perioden 1870-1970.
I ”Västkusten förr” ingår Stampen Media, Bohusläns museum, Göteborgs stadsmuseum, Hallands länsmuseer, Bokförlaget Max Ström och engagerade privatpersoner.
Resultaten från ”Västkusten förr” presenteras fortlöpande i Stampen Medias tidningar. För projektets senare skede planeras bland annat bokutgivning och museiutställningar.