Får man sälja läsk med låttext?

Banan, melon, kiwi och citron. Gbg Soda häller det i läsken och säger "den är god”, helt i enlighet med svensk varumärkeslagstiftning.

ANNONS
|

Ingredienslistan till Göteborgsföretaget Gbg Sodas senaste läsk är påfallande lik en annan text – en som skogsdiskodunkarna i Hooja ligger bakom.

– Det flesta kan väl räkna ut att vi fick inspiration från en viss låt som går ganska mycket på radio och tv, säger Gbg Sodas grundare Simon Svensson.

– Vi skojade en del om att vi skulle göra en läsk med den smaksättningen och till slut gjorde vi det också, tillägger han.

Hur gör man en läsk som kombinerar fyra rätt så vitt skilda smaker?

– Det handlade om att dra i spakarna, balansera upp de smakerna man hade att välja mellan. I detta fall har vi lite mindre banan, lite mer melon. Kiwi är det ganska mycket också, men kanske inte lika tydligt, säger Svensson.

ANNONS

Läsken, som säljs under namnet ”Blask”, har blivit populär sedan den nådde hyllorna i juni. Grossisterna har ”skrikit efter mer och mer”, enligt Simon Svensson. De syftade då inte på en annan Hooja-låt.

– Den första batchen sålde slut på 23 timmar. Det vi producerat har vi blivit av med, säger han.

”De häller det i drinken och säger den är god” lyder Hoojas autofiktiva lyrik om de tropiska frukterna. Men blir det verkligen gott?

– Det har blivit mycket intresse, naturligtvis på grund av smaksättningen vi valt, men den har blivit uppskattad som smak också, säger Svensson.

Han menar att smakkombinationen inte är så udda som man kan tro.

– Citron är en av grundsmakerna i de flesta läsksorterna – att ha citronsyra i är väldigt vanligt. Banan är ju lite mer udda. Jag har smakat någon bananläsk genom åren som smakat ohyggligt.

Simon Svensson, grundare av Gbg Soda. Bild: Gbg Soda
Simon Svensson, grundare av Gbg Soda. Bild: Gbg Soda

Det säger lagen

Gbg Soda har varit måna om att inte inkräkta på Hoojas varumärke. Deras läsk heter dessutom Blask – det är smaken som heter ”Banan, melon, kiwi och citron”.

I dagsläget är det helt inom lagens ramar att använda vanliga ord som varumärken. Det skulle därför gå att registrera namn på frukter, så länge det bedöms att märket har särskiljningsförmåga.

ANNONS

”Med särskiljningsförmåga menas att varumärket måste uppfattas som ett varumärke. Bedömningen om ett märke har särskiljningsförmåga görs genom att man bedömer märket i förhållande till de varor och tjänster som sökanden vill att märket ska ha skydd för" skriver Åsa Collett, juristchef vid design- och varumärkesavdelningen, Patent- och Registreringsverket, i ett mejl.

Ett varumärke har till exempel inte särskiljningsförmåga ”när märket beskriver varans art, kvalitet, kvantitet, användning eller geografiskt ursprung". Man kan till exempel inte varumärkesskydda namn på frukter för frukt, ”då den skulle beskriva varans art”. Däremot kan namn på frukter fungera som varumärke för andra varor eller tjänster, skriver Åsa Collett.

Hooja har varumärkesskyddat sitt namn inom klassen där läskedrycker ingår. Bandet har registrerat namnet (både som HOOJA (som figurmärke) och ordmärket Hooja) i en rad kategorier som innefattar bland annat kläder, det som i juridiska sammanhang heter ”småsaker för att skämta (skämtartiklar)” samt alkohol och alkoholfri dryck.

Hoojas varning till företaget

– Vi har inget samband eller ’connection’ till Hooja och är noga med att inte använda deras namn i någon marknadsföring. Men smaksättningen är inspirerad därifrån, naturligtvis, säger läskfabrikören Simon Svensson.

Trots att Gbg Soda inte använder namnet Hooja, och aldrig gjort det, hörde bandets team av sig och lyfte ett varningens finger.

ANNONS

– Deras produktionsbolag kontaktade oss och sa att vi inte fick använda deras namn. Det hade vi aldrig gjort, de hade nog bara snappat upp det. Vi sa att vår läsk heter Blask, den är smaksatt med banan, melon, kiwi och citron, men vi gör inte anspråk på att ha någon koppling till er. Det förstod vi att vi inte kunde göra, säger Simon Svensson.

Är det så att det enda ni på Gbg Soda bryr er om är att bli kanon?

– Det stämmer in till hundra procent.

LÄS MER:Hooja bojkottar gala efter avmaskering

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS