En läsare mejlade och frågade: var går filmen egentligen att se? Just i det här fallet gällde det Thomas Vinterbergs flerfaldigt Oscarsnominerade drama ”En runda till”. Svaret var lika enkelt som nedslående: ingenstans. I alla fall inte i Göteborg. Eller jo, det internationellt hyllade dramat, där en kvartett krisande män ökar promillehalten för att minska sin vardagstristess, finns på repertoaren hos Bio Roy. Den lilla kvartersbiografen på Avenyn som ensam håller öppet. Visningarna sker inför en exklusiv skara på åtta personer i en salong med plats för drygt 280 gäster. Det säger sig självt att det är slutsålt. Samtidigt är det oklart när ”En runda till” kommer att kunna strömmas direkt till tv-soffan.
LÄS MER:Thomas Vinterbergs filmiska fyllekalas blir mästerligt
Bergakungen, Biopalatset och Göta, ägda av Filmstaden, är stängda. Hagabion och Bio Capitol inväntar även de ett bättre läge för att öppna sina salonger igen. Ingen vill ju bidra till att virus sprids.
Politiska dokumentärer – men inte i Göteborg
Att Svenska bio inte är etablerad som aktör I Göteborg är ytterligare en faktor som gör bristen på film mer akut här än på andra orter, som Stockholm och Malmö. Under våren har vi blivit utan väsentliga filmer som ”The dissident”, Bryan Fogels politiskt brännheta film om mordet på den saudiarabiske journalisten Jamal Khashoggi. Och ”Arica”, Lars Edman och William Johansson Kaléns ambitiösa uppföljare till ”Blybarnen” (2010). ”Arica” skildrar medborgarna i den lilla chilenska staden som drar Boliden, ett av världens största gruvbolag, inför rätta. Anledningen? Att Boliden förvarat arsenikfyllt våtverksslam strax intill Arica, vilket radikalt försämrat hundratals chilenares hälsa.
LÄS MER:Bio Roy öppnar igen – trots att det inte är lönsamt
Inte heller Margret Olins dokumentär ”Självporträtt” gick upp på bio i Göteborg. En omskakande film om konstnären Lene Marie Fossen som innan sin död levde tjugo år med sjukdomen anorexia. Det angelägna temat självsvält aktualiserades senast nu i veckan av journalisten Lasse Edfast i P1 i den starka dokumentären ”Ätstört internet”.
I Los Angeles lägger Arclight och Pacific theatres samtidigt ner sina anrika biografer. Hollywoodstjärnorna sörjer sin favoritbio Cinerama Dome. Sedan 1960-talet en självklar mötesplats med mingel, samtal, galapremiärer och lansering av indiefilm. Landets största biografkedja AMC, som äger svenska Filmstaden, har förlorat 4,4 miljarder dollar under pandemin.
Monstermötet – dödsryckning eller kassaklirr?
Nu hoppas biobranschen på actionfilmen ”Godzilla vs Kong”. Mötet mellan de två ikoniska filmmonstren tycks vara tillräckligt fläskigt för att få intäkterna att rassla in.
LÄS MER:Cinema paradiso blir niente i Coronans tid
Och trots ett kraftigt minskat biotittande visar statistik från Filminstitutet ändå att 80 procent av svenskarna mellan 15 och 74 år faktiskt sett lika mycket – eller mer – långfilm nu under pandemin än tidigare. Strömningstjänsterna används flitigare, och Netflix är favoriten.
När jag tidigare i veckan pratade med Helena Eklund, marknadschef på Filmstaden, lät hon märkbart frustrerad över läget. Hon vill inget hellre än att få öppna biografkedjan igen. Kanske smyga i gång med åtta personer per visning. Precis som på Bio Roy, för att sedan snabbt öka till 50.
”I normala fall har vi miljoner besökare, nu är de inte där. Klart att det är katastrofalt!”
LÄS MER:Recension: ”Exterminate all the brutes” i regi av Raoul Peck
LÄS MER:Recension: ”Small axe” av Steve McQueen
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.