Bild: Per Wahlberg

Varför gratis på Älvsnabbaren men inte i annat kollektivt?

All kommunal lokaltrafik ska naturligtvis vara gratis, allt annat är en kränkning av våra rättigheter, skriver Anna Råland.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Jag förvånas och förskräcks av politikernas missbruk av skattemedel och den systematiska orättvisan. Vem har mest nytta av gratisfärjan Älvsnabbare som går mellan Stenpiren och Lindholmspiren?

Enligt Lindholmen Science Park finns det cirka 275 företag med 9 000 anställda på Lindholmen och de största bolagen är Volvo Cars, Volvo Technology och Ericsson. Alltså chefer, ingenjörer och konsulter; det vill säga medelklass, troligtvis övervägande delen män, med bra till mycket bra löner och förmåner. Kanske bor de också i innerstan.

De som jobbar inom lokalvård, restauranger och butiker ser till att servicen fungerar men nyttjar troligtvis inte stadens gratiserbjudande i någon större utsträckning. Behöver inte dessa människor, och alla andra som tar sig till jobb och studier, subventionerad kollektivtrafik?

ANNONS

All lokal kollektivtrafik ska naturligtvis vara gratis, allt annat är en kränkning av våra rättigheter, brott mot lagstadgad likabehandling, en djup orättvisa från politiker som systematiskt fjäskar för de redan privilegierade. Skäms beslutsfattare i Göteborg!

Anna Råland

LÄS MER:Här planerar Västtrafik helt nya färjelägen i Göteborg

LÄS MER:Här invigs Göteborgs första eldrivna färja

ANNONS