Telefonbedrägerierna mot framför allt våra äldre verkar inte minska, snarare tvärtom, det är förfärligt. Hörde ett inslag i nyheterna om detta häromdagen. Drabbade och anhöriga tycker att bankerna skulle ta ett större ansvar genom flera säkerhetsåtgärder. Det kan man ju tycka men framför allt måste man ju ta ett eget större ansvar för att hindra dessa kriminella. Tänk efter, måste verkligen din äldre anhörig ha en telefon med internet och bank-id?
Så här har jag det: Jag har en gammal fast dator som fungerar mycket bra, på den sköter jag mina bankaffärer alldeles utmärkt med min bankdosa. Den är till och med säkrare än bank-id, ingen annan än jag själv har tillgång till den och koden.
Jag har också en ipad, den kan jag ju ta med om jag åker någonstans. På den har jag med hjälp av bankdosan installerat bank-id som också fungerar ihop med den fasta datorn.
När jag nu har bankdosa och både internet och bank-id på datorn och ipaden behöver jag ju inte detta på telefonen också. Min telefon är mycket bra, den har allt: kamera, väckarklocka, telefonbok, med mera. Allt utom just internet och bank-id. Ingen bedragare kan sms:a eller ringa och lura mig att uppge bank-id eller logga in på någon länk.
Detta är så säkert det kan bli, skyll inte bara på bankerna, ordna själv din säkerhet!
Maria, bedragare gör er icke besvär hos mig
LÄS MER:Tusentals pensionärer luras varje år
LÄS MER:Polisen varnar för nya bedragare – utger sig för att vara polis