Replik
6/10 Stor förlust om elsparkcyklar regleras bort
Trafiksäkerhet och användbarhet är båda viktiga aspekter kring elsparkcyklarna. När de dök upp i Göteborg och andra städer fanns det i början många barnsjukdomar. Det skapade oro i trafiken, inte minst för personer med funktionsnedsättningar. Nu har vi börjat komma i kapp med regleringar och arbetssätt som skapat en bättre trafikmiljö.
Det senaste som reglerar parkeringen har tagits i bred politisk enighet och ingår i en ny lagstiftning och staden vill genomföra detta på ett välordnat och smidigt sätt. Därför skapas 80 p-platser bara inom Vallgraven söder om Stora hamnkanalen och på Drottningtorget som gör det enkelt att ställa sin cykel samtidigt som de inte hindrar andra.
Elsparkcyklarna kan vara en pusselbit i den pågående omställningen till fossilfritt och yteffektivt resande där gång-, cykel- och kollektivtrafikresor ökar så att vi klarar stadens miljö- och klimatmål. De kan också avlasta kollektivtrafiken eller ersätta korta bilresor.
Göteborgs stad följer fortlöpande utvecklingen, både vad gäller trafiksäkerhet och hur attraktivt det är för de som vill använda cyklarna. Denna säsong utökades antalet tillåtna cyklar i staden något, samtidigt som ny mikromobilitet erbjuds göteborgarna i form av elcyklar.
Joakim Larsson (MP), ordförande i stadsmiljönämnden i det rödgröna styret
LÄS MER:Nya regler för elsparkcyklar vid från och med 1 oktober