En olycklig förväxling leder till att mina airpods plötsligt befinner sig på en annan ort än hemma hos mig. Inga problem, den som ställde till det köper en färdig postpåse från Postnord och skickar. 4 dagar senare är den hos mig. Tom. Den färdiga Postnord-påsen har spruckit upp i limningen utefter hela långsidan.
En snabb sökning visar att mina hörlurar ger signal på postterminalen Grimboåsen. Tänker att det snabbt löser sig och ringer Postnord, men tyvärr får man inte prata med berörd terminal, och helpdesken är inte sugen på att leta hörlurar och hänvisar till att vi måste göra en reklamation. Hörlurarna dör efter två dagar.
Sagt och gjort, fortfarande hoppfull gör jag en reklamation på hemsidan och ping får jag ett bekräftelsemejl att man mottagit detta klockan 11.30. Samma tid, 11.30, får jag också ett till mejl som säger att man nu är klar med utredningen av mitt fall. Tyvärr, meddelar man; "utgår ingen ersättning vid förlust, skada, retur eller försening". Eller att man sålt ett trasigt paket då. Inget ansvar alls för det man säljer med andra ord.
Smart ändå. Man säljer en tjänst där man inte har något ansvar alls till blåögda konsumenter och slipper alla reklamationskostnader. Så smart att Postnords VD tjänar 935 000 kr (cirka 33 brevbärarlöner) i månaden. Att inte fler icke-statliga företag anammar idéén.
Hans Larsson, inte ägare till några airpods längre