Jimmy Håkansson: Vi behöver inte mer Blade Runner

Nu kommer två Blade Runner-tv-serier. Men det räcker med filmen, vi behöver inte mer, skriver Jimmy Håkansson, om hur populära filmer blir varumärken som ska mjölkas i en evighet.

ANNONS
|

I sin berömda sågning av Ridley Scotts “Blade Runner” från 1982 skrev Pauline Kael att filmen kastar in tittaren i världen utan att först förankra den. Den dystopiska skildringen av ett framtida Los Angeles (2019) saknar en känsla av orientering, menade hon och skrev att ”Scott seems to be trapped in his own alleyways, without a map”. Som om det vore något dåligt.

Nästan 40 år senare är filmen fortfarande sevärd just på grund av det enigmatiska världsbygget tillsammans med det existentialistiska noir-mysteriet. Den smogfyllda och neondränkta världen saknar konturer och påminner om en dröm – för att det är en.

ANNONS

Att 40 år efter originalet prångla ut nytt ”Blade Runner”-innehåll lirar med tidsandan där verk blir varumärken och varumärken blir universum.

LÄS MER:I 1980-talets sci-fi-film var vår tid apokalyptisk

När jag läser att Ridley Scotts mystiska framtidsscenario nu ska fläkas ut i inte en utan två Blade Runner-tv-serier – en som redan nu är släppt och en som befinner sig på manusstadiet – blir jag milt sagt skeptisk. Även om regissören Denis Villeneuve lyckades med det omöjliga i sin uppföljarfilm ”Blade Runner 2049”, det vill säga blidka både fans och kritiker, så avförtrollade han samtidigt originalet. I Villeneuves film fick vi nämligen svar på frågan om replikantjägaren Deckard var människa eller maskin.

I den animerade serien ”Blade Runner: Black Lotus” som går att se på streamingtjänsten HBO Max är världen inte längre en förutsättning för berättelsen. Svävande polisbilar, sunkiga nudelhak och enorma reklamskyltar blir scendekor, som en kaktus och en saloon med svängdörrar i en westernrulle. Tanken slår mig: om det inte finns en anledning varför berättelsen utspelar sig där så kanske den inte borde göra det heller.

Men så funkar inte nörd- och fankulturen. Allt ska växa, förklaras och utvecklas. Det är därför vi har saker som ”Marvel Cinematic Universe”. Att 40 år efter originalet prångla ut nytt ”Blade Runner”-innehåll lirar med tidsandan där verk blir varumärken och varumärken blir universum.

Det som går att expandera ska kavlas ut till enorma kosmos. Allt ska förankras, inget får lämnas i dunkel. Det är sorgligt. För vissa verk är bäst när de tillåts vara mysterier.

ANNONS

LÄS MER:Serier: Nya tips från Netflix, Disney plus, SVT och C More – vecka 47

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS