Volvo visar helt självkörande lastbil i USA – kan snart vara på vägarna

Volvo Lastvagnar visar, tillsammans med amerikanska teknikföretaget Aurora en ny tung, självkörande lastbil på en mässa i Las Vegas i veckan. Föraren kan ägna sig åt annat medan fordonet kuskar runt på de amerikanska vägarna. Den börjar tillverkas snart.

ANNONS
|

I början av året visade Volvo Lastvagnar upp en ny generation tunga fordon, där en av dem är Volvo VNL, en lastbil för den nordamerikanska marknaden. Fordonet är av typen ”conventional” som innebär att lastbilen har en huv framför föraren till skillnad mot hur lastbilar ser ut i Europa. Drivlina är en snåldiesel, men även el-, gas- och vätgasdrift är på gång, meddelade den svenska lastbilsjätten.

Och nu har Volvo visat upp en självkörande version av lastbilen.

Hög grad av självkörande förmåga

Tillsammans med det amerikanska techbolaget Aurora, som är grundat av personer från Google, Tesla och Uber, lanseras nu en produktionsfärdig lastbil där föraren kan överlåta hela körningen till de autonoma systemen – nivå 4 av 5 av självkörande förmåga. Nivå 4 betyder just att fordonet kan köra helt själv utan hjälp av en mänsklig förare. Men i VNL-lastbilen kommer det att sitta en förare som kan ta över styrningen. Nivå 5 av självkörande förmåga är att fordonet alltid och under alla omständigheter kan köra utan hjälp av människor.

ANNONS

– Vi går i bräschen för ett nytt sätt att transportera gods, säger Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions, Volvos bolag för självkörande teknik i ett uttalande.

– Den här lastbilen är den första av våra standardiserade globala autonoma teknikplattformar, vilket kommer göra det möjligt att lansera ytterligare modeller i framtidens för samtliga av Volvos lastbilsmärken.

Testad på amerikanska vägar

Den självkörande tekniken har utvecklats under flera år i fordonsindustrin, men fick ett bakslag för några år sedan efter bland annat olyckor med Teslas personbilar, vilket skapade en debatt om den nya teknikens säkerhet.

Men utvecklingen har fortsatt och såväl mjukvara, datorer och sensorer har blivit bättre – samtidigt som myndigheters prövning av vad som är tillåtet och inte utreds. I USA har man i en del delstater varit mer generösa med tillstånd att pröva tekniken.

Den tunga lastbilen är utrustad med kameror, radar och lidar – ljusradar – vilket innebär att AI-systemen i fordonet känner igen föremål, människor och djur 400 meter framför sig. Man betonar att fordonet och systemen genomgått omfattande tester för att säkerställa säkerheten. Bolagen ska bland annat ha kört över 2,4 miljoner kilometer på amerikanska vägar under testerna.

Färre bolag än för några år sedan

Det nya fordonet kommer att börja tillverkas i Volvos stora fabrik i delstaten Virginia.

ANNONS

Enligt Di, som hänvisar till amerikanska tekniksajten Techcrunch, så kommer den självkörande lastbilen att börja tillverkas senare i år i USA-fabriken. Dessutom rapporterar Techcrunch att Aurora kommer att börja köra lastbilar mellan Dallas och Houston i Texas senare i år helt utan mänskliga förare i lastbilshytten. Här framgår det inte om det handlar just om Volvo-lastbilar.

Ett märke som börjat göra lastbilar utan förare är annars svenska Einride vars självkörande fordon T-pod designats utan förarhytter. Techcrunch påpekar att det endast är ett fåtal av de många nystartade aktörerna inom självkörande fordon som överlevt. Däribland just Aurora, Einride och Torc.

Nyheten om den självkörande Volvolastbilen kommer några dagar efter att Volvo tillsammans med Daimler meddelade att de planerar skapa ett nytt mjukvarubolag med huvudkontor i Göteborg som bland annat ska utveckla nya operativsystem för lastbilar.

LÄS MER:Volvo gör massiv produktlansering – med klimatsmartare lastbilar

LÄS MER:AB Volvo och Daimler Truck bildar bolag i Göteborg

LÄS MER:Här är lettiska jättefabriken som ersatte Göteborgs kex-fabriken i Kungälv

LÄS MER:Nya miljardmaskinen avgörande för nya elbilarna hos Volvo Cars

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

redaNu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS