AB Volvo planerar att starta en batterifabrik för storskalig produktion i Västsverige.
AB Volvo planerar att starta en batterifabrik för storskalig produktion i Västsverige. Bild: Mia Höglund

Volvo planerar batterifabrik i Västsverige

AB Volvo planerar att starta en batterifabrik för storskalig produktion i Västsverige. Verksamheten kan ge tusentals jobb till trakten.

ANNONS
|

På onsdagen lanserar AB Volvo sina planer på att bygga en egen batterifabrik för storskalig produktion i Skaraborg. Koncernen ser en stor efterfrågan från kunder och har även ett eget mål om att 35 procent av de sålda fordonen ska vara elektriska till 2030.

Battericellerna som tillverkas ska alltså främst användas till Volvokoncernens egen fordonstillverkning.

– Det är lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, alltså grävmaskiner och dumprar, och sen har vi Volvo Penta som tillverkar motorer till båt och industri, säger Clas Eliasson, presstalesperson på AB Volvo.

Enligt förslaget ska fabriken ligga i Mariestads kommun. Koncernen undersökte även möjligheter globalt men landade sedan i Sverige trots allt.

ANNONS

– Vi känner landet väl och det finns bra tillgång till fossilfri energi här. Skaraborg är väl bekant för oss eftersom vi har haft produktion i Skövde i över 100 år, säger Clas Eliasson.

Den tilltänkta platsen ligger i Korstorp, i östra Mariestad, nära E20 och två timmar från Volvos huvudkontor samt forskningsanläggning i Göteborg. Fabriken kräver en yta på 150 hektar, vilket motsvarar ungefär 21 fotbollsplaner i Ullevi-storlek (Gamla Ullevi).

– Det kommer vara lite parkeringar och sådant med förstås, så det är ytan för allting.

Fabriken kan ge ett tusental jobb

Det är svårt att säga exakt hur många jobbtillfällen fabriken kan ge upphov till, menar Clas Eliasson, men i runda slängar tror han att det handlar om ett tusental jobb.

– Det är klart att det blir en betydande mängd arbetstillfällen. Det som är extra roligt att det blir många kvalificerade arbetstillfällen inom teknologi, säger han.

Nästa steg i processen är att ansöka om godkännanden och miljötillstånd från alla berörda myndigheter.

– Det är klart vi har väldigt goda förhoppningar om den här platsen. Den är vald med omsorg kan man säga, vilket gör att får vi godkännanden så står vi redo att sätta igång ganska omgående.

Av respekt för alla tillståndsprocesser finns inget byggdatum ännu, menar Clas Eliasson.

ANNONS

– Så fort processen är färdig och vi förhoppningsvis får tillstånd så är vi redo med spaden.

Då kan den stå klar

Målet är dock att batterifabriken ska vara klar till 2030.

– Då ska den vara i drift har vi planer på, så då kommer det att hända saker på slätten, säger Clas Eliasson.

Mariestads kommunstyrelseordförande är positiv till AB Volvos val av plats.

– Det är helt fantastiskt, inte bara för Mariestad utan för hela Skaraborg och regionen! Det är en historisk satsning som kommer att ske i Mariestad, vilket kommer att trygga framtidens arbetstillfällen, säger Johan Abrahamsson (M), i ett pressmeddelande.

LÄS MER:AB Volvo bygger batterifabrik – ökar produktionen av ellastbilar

LÄS MER:Här är bussarna som elektrifieras i sommar

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS