Volvo såg en minskning av försäljningen med 25,5 procent i maj. Men försäljningen var mycket olika på olika marknader. I USA såg märket en minskning med 2,5 procent jämfört med samma månad i fjol, vilket betydde drygt 9 500 bilar. I Kina såg Volvo Cars i stället en markant ökningen med nästan 22 procent jämfört med samma period i fjol – man sålde drygt 15 100 bilar.
För Europa, som var nedstängt under en stor del av månaden, minskade försäljningen däremot med nästan 50 procent. Man sålde nästan 15 000 bilar, alltså färre än i Kina – Kina brukar vara en betydligt mindre marknad än Europa.
Europa öppnar upp
Volvo Cars presstalesperson, Stefan Elfström, lyfter fram att märket är på väg att återhämta sig.
– Vi ser löpande att efterfrågan stiger, även om det är en blandad bild i Europa håller flera länder på att öppna upp. Det finns en eftersläpning mellan kundorder och leveranser – efterfrågan vi har idag kommer att visa sig registreringarna om ett antal veckor eller månader.
– Vi ser en återhämtning i Kina. Och vi ser även att USA är på väg tillbaka och öppnar upp.
Suvar och elektriska ökar sina marknadsandelarna
Försäljningen hittills i år har också sett en minskning med 25 procent jämfört med samma period i fjol – vilket förstås är en kraftig minskning jämfört med bilmärkets ursprungliga planer. Här har försäljningen i Europa minskat med över 34 procent hittills i år, USA med drygt 18 procent och Kina har sett en minskning med drygt 7 procent.
Volvo Cars suvar – XC40, XC60 och XC90 – stod för nästan 70 procent av försäljningen och försäljningen av laddbara Volvobilar fördubblades under årets fem första månader jämfört med i fjol.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!