Det handlar om 157 långa elbussar, alltså ledbussar, och dessutom 27 bussar för regiontrafik, som drivs av biodiesel. Dessa ska alltså AB Volvo leverera till Transdev och planen är att de ska börja rulla på Göteborgs gator i december nästa år.
I somras vann Transdev en upphandling med Västtrafik om busstrafiken i Göteborg och storordern nu är en fortsättning på detta. Aldrig förr har en så stor elbussorder gjorts i Europa, enligt Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Affären kommer också, enligt fordonstillverkaren, att "skapa nya möjligheter för framtida stadsplanering i Göteborg" genom att man elektrifierar stora delar av den bussflotta som trafikerar staden.
Kan leverera till fler städer
Transdev finns i 18 länder i världen och enligt Håkan Agnevall kan affären absolut bli ännu större på sikt.
– Vi har ett partnerskap sedan många år och de är en av de största elbussoperatören i Europa, så det här kommer säkert fortsätta med partnerskap i andra delar av världen, säger han.
157 nya bussar – innebär det att det blir fler arbetstillfällen på AB Volvo?
– Det säkrar jobb skulle jag vill säga. Vi kommer inte anställa många nya medarbetare, men det är helt klart ett betydande tillskott till vår verksamhet.
Läs mer: Här ska Göteborgs nya elbussar ladda batterierna
Vill inte avslöja vad ordern är värd
Upphandlingarna som Transdev vunnit från Västtrafik har ett totalt värde på åtta miljarder över en tioårsperiod. Men vad den nya ordern är värd för Volvo vill inte parterna avslöja.
– Åtta miljarder är Transdevs del av affären. Vi har en mindre del av det och går inte in på det beloppet idag, säger Agnevall.
Volvo Bussar är den del av Volvokoncernen som just nu växer snabbast. Under det tredje kvartalet sålde Volvo bussar för totalt runt 7,7 miljarder kronor – en ökning med 32 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Verksamheten är dock en väldigt liten del av Volvokoncernen, som i jämförelse hade en total omsättning på cirka 99 miljarder under juli till september i år. Samtidigt minskade orderingången på bussar med 32 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol.
Hur påverkar den här nya affären Volvo bussar?
– Den är en del av vår orderingång, men utgör en mindre del relativt sett till den stora orderingången, säger Agnevall.
– Men det som är så viktigt med ordern är att den är elektrisk och att vi skapar en referensinstallation i vår egna hemstad Göteborg. Det kan vi använda för att marknadsföra staden, Volvo bussar och kollektivtrafiken. Vi har väldigt mycket kunder som kommer hit och vi är alltid lika stolta över att kunna visa upp våra elbussar. Det genererar nya affärer.
Transdev
Är en del av den tysk-franska Transdev Group-koncernen och en av de största inom persontrafik i Sverige. I Göteborg är de den största bussoperatören, med totalt fem trafikområden och cirka 370 bussar. De finns också bakom egna varumärket Styrsöbolaget som kör kollektivtrafik till sjöss i Göteborgs södra skärgård och över Göta älv. Ett annat av Transdevs egna varumärken är Flygbussarna, som bland annat kör mellan Göteborg med Landvetter flygplats.
I somras vann Transdev Västtrafiks upphandling om att köra busstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille. Upphandlingen, värd 8 miljarder kronor, omfattade då totalt 370 bussar – varav 160 elbussar.