I Volta Zero slipper chaufförer klättra upp i hytten.
I Volta Zero slipper chaufförer klättra upp i hytten. Bild: Volta Trucks

Volta Zero vill utmana Volvo Lastvagnar

I dag, torsdag, lanserar uppstickaren Volta Trucks sin nya helt eldrivna lastbil Volta Zero. Fordonet tar sikte på storstäderna, säkerhet och ska vara sköna arbetsplatser för chaufförerna.

ANNONS
|

Det nya svenska lastbilsföretaget Volta Trucks har trampat gasen i botten för att snabbt komma fram med sin helt eldrivna lastbil, och ge jättar som Volvo Lastvagnar och Scania en match.

Bolaget bildades för lite drygt ett år sedan av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen, som har en bakgrund från Volvo Cars-bolaget Polestar. I dag presenterar de sin allra första lastbil Volta Zero i ett lanseringsevent online från England, där den byggts.

LÄS MER:Volvo säljer rekordmånga ellastbilar till öltillverkare

LÄS MER:Här kommer Volvo Lastvagnars första tunga elektriska lastbil

– Vår målsättning är att vara med och påverka arbetet mot global uppvärmning redan nu. Och som entreprenörer ser vi också ett stort teknikskifte i övergången från diesel till el, och där har vi en möjlighet att ta oss in snabbare på marknaden än de stora drakarna, säger Carl-Magnus Norden.

ANNONS

Lastbilen är helt elektrisk, har en vikt på 16 ton och kan lasta fem till sju ton, enligt tillverkaren.

Den har ett batteri på 160 till 200 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 200 kilometer och en toppfart på 80 kilometer i timmen. Den är helt designad för att köra utsläppsfria laster i stadstrafik och vara en säker och bekväm arbetsplats för lastbilschaufförer.

Hytten är sänkt så att chaufförer slipper hoppa

– Vi har helt koncentrerat oss på distributionstrafik inne i städerna. Det vanligaste är att en lastbilen stannar 15-20 gånger om dagen med leveranser. Men en vanlig el-lastbil är designad efter en dieselmodell, där chaufförerna klättrar upp för en stege och hoppar ner. De flesta chaufförer får problem med höfter och knän efter några år i branschen. Så vi har sänkt hytten så att det inte blir så mycket hoppande, säger Carl-Magnus Norden.

Volta Zero har en större fönsteryta för att öka säkerheten.
Volta Zero har en större fönsteryta för att öka säkerheten. Bild: Volta Trucks

Dessutom har man maximerat fönsterytan, så att det mer ska likna en buss för att öka trafiksäkerheten.

– Lastbilar står för en ganska stor del av olyckorna med fotgängare och cyklister i städer, visar flera undersökningar. Och visst det är bra med kameror och sensorer, men man har kommit fram till att det bästa är när det finns ögonkontakt mellan chauffören och övriga trafikanter, säger Carl-Magnus Norden.

ANNONS
Volvo visar sin eldrivna sopbil som blir världens första eldrivna lastbil i serieproduktion 2018.
Volvo visar sin eldrivna sopbil som blir världens första eldrivna lastbil i serieproduktion 2018. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Vill bli säkraste lastbilen i storstan

Så det är dessa tre områden som Volta Trucks fokuserar på inför sin första lastbilsmodell – eldrift, säkerhet och ergonomi.

– Nummer ett är att minska utsläppen, men med vår design hoppas och tror vi att det ska bli den säkraste lastbilen i våra storstäder, säger han.

Tesla utmanar också med en ny ellastbil.
Tesla utmanar också med en ny ellastbil. Bild: Tesla

Utformningen av den nya lastbilen har de tagit fram tillsammans med sina samarbetspartners norska Posten och svenska Bring, som kommit med feedback under resans gång.

Intresset från marknaden har varit större än vad de förväntat sig och de nu börja bygga en testserie på tolv lastbilar som ska levereras i mitten på nästa år. Fem fordon till London och fem till Paris, och upp mot ytterligare fyra till norska Posten och Bring.

– När vi började med detta trodde jag att ingen skulle beställa något förrän vi visat upp någonting. Vi har huvudsakligen riktat in oss på London och Paris, för det är i de större städerna som man har problem, säger Carl-Magnus Norden.

Alla stora lastbilsproducenter har kastat sig in i det stora elbilsracet i jakten på att komma först.

Hur ser ni på konkurrensen?

– Vi ser en möjlighet här. De stora, som Volvo, Scania och Mercedes har hittills mest tagit sin gamla design, plockat ut dieselmotorerna och satt in något elektriskt. Och det är bra för stadsmiljön, men det löser inte de andra problemen, säger Carl-Magnus Norden.

ANNONS

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

ANNONS