Tapp för Volvo Cars – men i USA vänder det uppåt

Volvo Cars ser ut att återhämta sig väl efter vårens kris. Totalt minskade försäljningen globalt för första halvåret. Men i USA ökade den under juni månad jämfört med ifjol, och även i Kina och Europa är trenden positiv.

ANNONS
|

Under första halvåret sålde Volvo cars 270 000 bilar globalt, en minskning med drygt 20 procent mot ifjol. Europamarknaden har påverkats mer än i USA, där minskningen låg på knappt 14 procent jämfört med 30 procent i Europa.

LÄS MER:Volvo Cars återkallar över två miljoner bilar

LÄS MER:Draget kan stå Volvo dyrt – men anseendet klarar sig

Men försäljningen har återhämtat sig snabbt. I juni såldes 61 483, en minskning med endast två procent mot 2019. I USA ökade försäljningen med 4,5 jämfört med förra året.

Europa har det snäppet tuffare, men också där märks en uppgång mot i våras. Försäljningstappet för juni låg på 6,5 procent mot ifjol.

Även i Kina är trenden positiv, med en försäljningsökning på 14 procent i juni och bara tre procent ner för hela första halvåret.

ANNONS

Samuelsson: Det är basen för tillväxt

Coronavirusets utbrott i mars tvingade Volvo cars till 15 produktionsfria dagar i Torslandafabriken. Det var färre dagar än genomsnittet inom bilindustrin och gör bolaget väl rustade för en återhämtning, skriver Volvo cars i ett pressmeddelande.

Produktionen väntas också hållas uppe framöver. De varsel om 1 300 personer Volvo cars lade i våras berörde enbart tjänstemannasidan.

– Det gäller att ha rätt konkurrenskraftiga produkter som kunder efterfrågar, det är basen för tillväxt. Därför drar vi inte ned på produktionssidan, sa vd Håkan Samuelsson till GP i april.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS