Under första halvåret sålde Volvo cars 270 000 bilar globalt, en minskning med drygt 20 procent mot ifjol. Europamarknaden har påverkats mer än i USA, där minskningen låg på knappt 14 procent jämfört med 30 procent i Europa.
LÄS MER:Volvo Cars återkallar över två miljoner bilar
LÄS MER:Draget kan stå Volvo dyrt – men anseendet klarar sig
Men försäljningen har återhämtat sig snabbt. I juni såldes 61 483, en minskning med endast två procent mot 2019. I USA ökade försäljningen med 4,5 jämfört med förra året.
Europa har det snäppet tuffare, men också där märks en uppgång mot i våras. Försäljningstappet för juni låg på 6,5 procent mot ifjol.
Även i Kina är trenden positiv, med en försäljningsökning på 14 procent i juni och bara tre procent ner för hela första halvåret.
Samuelsson: Det är basen för tillväxt
Coronavirusets utbrott i mars tvingade Volvo cars till 15 produktionsfria dagar i Torslandafabriken. Det var färre dagar än genomsnittet inom bilindustrin och gör bolaget väl rustade för en återhämtning, skriver Volvo cars i ett pressmeddelande.
Produktionen väntas också hållas uppe framöver. De varsel om 1 300 personer Volvo cars lade i våras berörde enbart tjänstemannasidan.
– Det gäller att ha rätt konkurrenskraftiga produkter som kunder efterfrågar, det är basen för tillväxt. Därför drar vi inte ned på produktionssidan, sa vd Håkan Samuelsson till GP i april.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.