STS Alpresor från Göteborg skrotar gamla logotypen: ”Vi är jättenöjda”

Efter 50 år byter STS Alpresor ut sin klassiska logga. Ut åker glasögonen som hängt med sedan starten -76.
– Vi har väl känt ganska länge att det inte håller ihop med det som vi levererar, säger Hanna Bernvid, vd för Göteborgsföretaget.

ANNONS
|

I snart 50 år har STS Alpresor, som har sitt huvudkontor nära Avenyn i Göteborg, haft sin numera klassiska logga med solglasögon. Men nu i veckan har loggan byts ut och visar istället höga berg.

– Det innebär en ganska stor investering att byta ut den grafiska profilen för ett företag, men efter 50 år kände vi att det behövdes en uppgradering, säger Hanna Bernvid, vd för STS Alpresor.

Hanna Bernvid
Hanna Bernvid Bild: STS Alpresor

Företaget har tagit hjälp av en extern byrå och projektet har tagit närmare nio månader, enligt Bernvid.

– Det är klart att när man har sett likadana ut i 50 år så tar det lite tid att ställa om. Det här är ett familjeföretag och det är mycket blandade känslor när man byter identitet så att säga.

ANNONS

Världens första språkresa gick från Göteborg

STS står för Student Travel Schools och startade 1958 när grundaren Lars Magnusson anordnade vad som beskrivs som världens första internationella språkresa. Den gick från Göteborg till Mattsee i Österrike, en sommarresa. År 2020 gick STS Education i konkurs som en följd av rådande pandemi. Det separata bolaget STS Alpresor, som grundades 1976, omfattades dock inte av konkursen.

Tidigare loggan har nu byts ut till något som enligt vd Hanna Bernvid känns mer naturligt för företaget.
Tidigare loggan har nu byts ut till något som enligt vd Hanna Bernvid känns mer naturligt för företaget. Bild: STS Alpresor

– Den gamla loggan var kanske mer fokuserad på språkresor och high school-utbyten, säger Hanna Bernvid.

– Den föreställer en tjej som sträcker upp armen, något som mer skulle symbolisera ”ut i världen”, att upptäcka sig själv och att hitta nya saker. Vi har väl känt ganska länge att det inte håller ihop med det som vi levererar. Att det blev just berg på nya loggan var väldigt naturligt för oss då vi enbart arrangerar resor till just Alperna.

Rekord men liten nedgång vid lågsäsong

Lars Magnussons son, Lars-Olof Magnusson, är 100 procents majoritetsägare i dag i STS Alpresor. Likt övriga resebranschen hade företaget det tufft under pandemin men under de senaste åren har STS Alpresor visat rekordresultat, enligt Bernvid.

– Vi har haft ett stort fokus på lönsamhet och har effektiviserat hela vår verksamhet och därmed fått bättre kostnadskontroll. Samtidigt har vi fortsatt att utveckla vårt program med nya attraktiva resmål, kvalitetshotell och koncept.

ANNONS

Det är ju tuffa tider för många hushåll. Hur ser bokningsläget ut just nu?

– Ungefär samma som i fjol. Det som fortsätter att överraska och öka är sportloven, så än finns familjer som har gott ställt och kan åka. Däremot ser vi en liten nedgång när det kommer till lågsäsong. Kanske är det där vissa hushåll som tidigare kunnat åka både sommar och vinter nu prioriterar bort en resa. Men vid högsäsong ser vi ingen avmattning överhuvudtaget utan snarare tvärtom och vi är redan slutsålda på många destinationer.

Är det något resmål som lockar särskilt i år?

– Italien, och det har vi sett varje år de senaste åren. Framför allt är det Cervinia på gränsen till Schweiz vilket har med snösäkerhet att göra. Sedan ser vi att våra klassiska orter som Bad Gastein och Saalbach i Österrike också ligger högt, högt i topp.

LÄS MER:Eva-Lena från Göteborg har varit flygvärdinna i 37 år – hit åker hon själv på semester

LÄS MER:Solresors ägare i konkurs – verksamheten upphör

LÄS MER:Beskedet: Erik Selin går in som ägare i klassiska resebolaget

LÄS MER:Nya vd:n som ska rädda det klassiska Göteborgsbolaget

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS