SKF knoppar av fordonsverksamheten

Göteborgsbolaget SKF separerar fordonsverksamheten från den övriga verksamheten, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

ANNONS
|

Separationen av verksamheten kommer att bidra till tydligare fokus samt möjligheter att öka kundvärdet, enligt kullagertillverkaren från Gamlestaden.

– Båda verksamheterna är globala ledare inom sina respektive områden och kommer genom ett tydligare fokus att öka kundvärdet och dra nytta av sina strategier som fristående företag. Styrelsen och koncernledningen tror därför att långsiktigt värde kan skapas genom att dela upp koncernen i två separata företag, vilket gynnar kunder, anställda och aktieägare, säger Hans Stråberg, styrelseordförande för SKF, i en kommentar enligt pressmeddelandet.

Stråberg motiverar beslutet med att de två affärssegmenten för SKF – industri och fordon – har olika marknader, dynamik och drivkrafter för framgång. Beslutet kommer förbättra effektiviteten och konkurrenskraften, enligt bolaget.

ANNONS

– Båda verksamheterna är globala ledare inom sina respektive områden och kommer genom ett tydligare fokus att öka kundvärdet och dra nytta av sina strategier som fristående företag, säger Hans Stråberg.

Snabbare beslut i en snabbare industri

Avknoppningen kommer innebära att fordonsverksamheten kan fatta oberoende, och snabbare, affärsbeslut och investeringar i en snabbrörlig och global fordonsmarknad.

– När vi lanserade vår nya strategi i februari 2022 uttryckte vi en vilja att skapa en mer självständig fordonsverksamhet för att öka vår strategiska flexibilitet. Jag sa också att vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att initiera en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger Rickard Gustafson, vd på SKF.

Delas ut till befintliga ägare

Nettoomsättningen för fordonsdelen i fjol uppgick till 30 miljarder kronor. Motsvarande resultat för industrisegmentet för SKF landade på 73 miljarder kronor.

Givet att aktieägarna går med på styrelsens förslag kommer det nya fordonsbolaget noteras på Stockholmsbörsen under det första halvåret 2026. Aktierna i avknoppningen kommer att delas ut till befintliga ägare av SKF-aktier.

Aktivistfonden Cevian Capital gick för två år sedan in i SKF och är idag, enligt uppgifter till ägardatatjänstbolaget Holdings, näst största ägare med strax under 8 procent av bolaget. Cevians medgrundare och partner Christer Gardell skriver i en mejlkommentar att han är nöjd med dagens avknoppningsbesked.

ANNONS

Christer Gardell: Ser likheter med Trelleborg

”Detta är ett stort steg för att uppnå SKF:s fulla värdepotential. SKF (...) är en världsledare inom sitt segment som kommer att gynnas av att stå på egna ben. Det fokuserade bolaget har alla förutsättningar att nå åtminstone 10 procent rörelsemarginal”, skriver han, och jämför dagens besked med den affärsresa som industrikoncernen Trelleborg har genomfört de senaste två åren.

”Jag ser likheter med Trelleborgs renodlingsresa från mars 2022, som genererat närmre 100% avkastning till ägarna”.

Christer Gardell och Cevian Capital är inte främlingar för näringslivet i Göteborg. 2017 skapade fonden rubriker när bolaget sålde hela innehavet i AB Volvo till Volvo Cars-ägaren Geely. Aktivistfonders strategi går i enkelhet ut på att köpa upp aktier i underpresterande företag för att tvinga fram högre lönsamhetskrav och högre värderingar.

Aktien stiger med knappa 10 procent på beskedet. Strax efter 14-tiden låg uppgången på knappa 7 procent.

LÄS MER:Företagspirat, miljarder och tennis – det här är Christer Gardell

LÄS MER:Northvolts resa från framtidshopp till kris

LÄS MER:Volvo Cars och Northvolt söker 12 miljarder i statligt stöd för batterifabrik i Göteborg

LÄS MER:Uppgifter: Volvo kan pausa batterifabrik

ANNONS