Så många ärenden har varumärkena hos ARN – för sina kläder

Antalet ärenden till reklamationsmyndigheten ARN ökade rekordartat förra året. I år ser det ut att fortsätta i liknande takt.
Många av ärenden handlar om att kunder inte får de kläder och skor de betalat för – eller får något helt annat än det de beställt.

ANNONS
|

På bara två år har antalet inkomna ärenden till ARN ökat med 60 procent. Även i år uppger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, att man ser en fortsatt ökning som är kopplat till handeln.

2023 beskriver han som en ”all-time-high”

– Det var en ökning med flera hundra procent när det gäller textil- och skoavdelningen, säger Marcus Isgren.

Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.
Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN. Bild: Gabriel Liljevall

Företagen med flest ärenden – kritiserade kinesiska shoppingsajten toppar listan

GP har begärt ut antalet ärenden för några av Sveriges största varumärken när det kommer till kläder och skor, samt för två företag som på senare tid fått ett stort uppsving inom internethandeln – de kinesiska varumärkena Shein och Temu.

ANNONS

Sedan 2020 har ARN fått in strax över 1 300 ärenden som handlar om kläder och skor.

Flest ärenden gäller den kinesiska shoppingsajten Shein, som gjort sig känt för sina trendiga, mycket billiga kläder. Shein har under de senaste åren fått kritik, bland annat för att upphovsrättsintrång av H&M och att kläderna som säljs på plattformen, enligt Greenpeace har innehållit giftiga kemikalier.

Sedan 2020 har ARN fått in 232 ärenden om Shein. Inkluderar man även övriga ärenden, utöver kläder och skor, ligger siffran på 290.

En stor del av dem, 161 ärenden, kom in under 2023.

Efter Shein är det två online-återförsäljare, tyska Zalando och brittiska Asos, som står för ett stort antal ärenden gällande deras kläder: 162 och 106 stycken.

Av Asos 106 ärenden sedan 2020, kom 60 procent av dem in förra året.

På fjärde plats hamnar svenska Stadium, med 88 ärenden, och då framför allt för ärenden som gäller skor.

Det spanska företaget Zara hamnar på femte plats med 87 ärenden sedan 2020.

Shein har gjort sig känt för sina trendiga, mycket billiga kläder.
Shein har gjort sig känt för sina trendiga, mycket billiga kläder. Bild: Jessica Gow

Vanligast att man får fel vara – eller ingenting alls

Ärenden som Marcus Isgren beskriver som ganska vanliga för ARN att få in är att kunden inte fått hem sin vara, eller att de fått hem en helt annan vara än den som beställts.

ANNONS

När det kommer till kläder kan det handla om att de ser annorlunda ut än hur de marknadsförts på bilden, eller att materialet inte överensstämmer med beskrivningen. Som till exempel att en tröja som uppgetts vara kashmir visar sig endast innehålla polyester när den väl dyker upp.

– En annan vanlig situation är när konsumenten försöker ångra köpet så är det antingen svårt att få kontakt med säljaren, eller att veta vem det är som är säljaren.

Marcus Isgren säger att han inte brukar lägga någon värdering i att ett företag har tvister som tas upp av ARN, då det kan bero på flera olika saker.

– Normalt sett är det att man som företag och konsument har olika syn på vilka rättigheter konsumenten har eller att hur lagstiftningen ska tolkas. Och det är ju inget fel. Men problemet blir ju, och säger någonting, om företagen inte följer våra beslut och rekommendationer, säger Marcus Isgren.

– Där ser vi tydligt att Shein inte följer våra rekommendationer i den utsträckning som andra företag gör.

Många ärenden som rör Shein handlar om att företaget inte respekterar konsumentens ångerrätt.

Om man väljer att betala med ett kreditkort eller en betalningslösning via kredit så kan man också ha rätt att vända sig till kreditgivaren, banken, för att få ersättning för exempelvis uteblivna varor.
Om man väljer att betala med ett kreditkort eller en betalningslösning via kredit så kan man också ha rätt att vända sig till kreditgivaren, banken, för att få ersättning för exempelvis uteblivna varor. Bild: Marcus Ericsson/TT

Tipsen som kan skydda dig i internethandeln

Det finns fällor att råka gå i när man handlar på nätet, särskilt när det handlar om mindre eller okända företag.

ANNONS

– Många konsumenter ser en annons på Facebook eller Instagram och genomför ett köp, utan att man egentligen vet vem som är ens motpart. Och sen visar det sig, om de till exempel inte får varan, att de inte vet vem de ska kontakta. Det finns inga kontaktuppgifter till företaget eller någonting, säger Marcus Isgren.

– Rådet är att man ska vara noggrann och undersöka vem man ingår avtal med. En snabb sökning kan hjälpa en att veta om företaget förekommer i sammanhang som gör att man riskerar att inte kunna ta tillvara på sina rättigheter om något händer senare.

Den som väljer att betala med ett kreditkort eller en betalningslösning via kredit kan ha en extra möjlighet till ersättning, genom att vända sig mot kreditgivaren.

– Så om man inte lyckas få rätt via säljaren kan man rikta samma krav till exempel mot banken, så har man ett skydd även där, säger Marcus Isgren.

Så kan ARN hantera dina klagomål

ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Det här krävs för att ARN ska kunna pröva en tvist:

• Varan eller tjänsten är för privat bruk.

• Den är köpt från ett företag som riktar sig till den svenska marknaden, eller har tillräcklig anknytning till Sverige.

• Du har klagat till företaget, som sagt nej till dina krav eller inte svarat.

• Anmälan har nått ARN inom ett år från att du klagade till företaget.

• Ditt krav ligger över en värdegräns som gäller för området.

• Det är en tvist som ARN kan pröva.

Här kan du läsa mer om vad som krävs och vilka tvister som ARN inte prövar.

Källa: ARN

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

LÄS MER:Shein toppar dålig lista – sajterna sticker ut

LÄS MER:Uppgifter: EU planerar att införa tullavgifter på billiga Kina-köp

LÄS MER:Här är skillnaden på garanti och att reklamera en vara

LÄS MER:Så känner du igen en falsk nätbutik

ANNONS