Så gick det för Volvo Cars det andra kvartalet

Volvo Cars ökar försäljningen kraftigt det andra kvartalet – och levererar ett resultat lite under förväntningarna. Det betyder att marginalerna sjunker för bolaget. En orsak är att priset på material till batterier varit högre – och ägandet i Polestar drar ned. Bolaget sjönk på börsen när Stockholmsbörsen öppnade på torsdagsmorgonen.
– Jag tycker det är ett starkt kvartal, säger finanschefen Johan Ekdahl.

ANNONS
|

Omsättningen för Volvo Cars landade på 102,2 miljarder kronor för det andra kvartalet, medan rörelsevinsten blev 5,0 miljarder kronor. Det kan jämföras med vad analytikerna hade räknat med enligt Bloombergs sammanställning: ett resultat på drygt 5,2 miljarder kronor och en omsättning på nästan 97,9 miljarder. Omsättningen ökade med 43 procent.

Volvo Cars aktie sjönk på torsdagsmorgonen och låg under minus 5 procent efter några minuters handel, men stabiliserades sedan lite.

– Jag tycker det är ett starkt kvartal med god tillväxt på volym och intäkter. Och en god tillväxt i det underliggande resultatet från Volvo Cars rörelse, säger finanschefen Johan Ekdahl.

ANNONS

Fjolårets resultat landade på nästan 11 miljarder kronor, men påverkades starkt av Volvo Cars andelar i intresseföretaget Polestar. Resultatet detta kvartal påverkades negativt av bland annat omstruktureringar – det varsel man lagt i Sverige på 1 300 personer. Förhandlingarna efter varslen är ännu inte färdiga.

– Det är pågående förhandlingar med facken.

Volvo Cars, andra kvartalet (jämfört med året innan)

Sålda bilar: 178 800 (143 000)

Omsättning: 102,2 miljarder kronor (71,3)

Rörelseresultat: 5,0 miljarder kronor (10,8)

Resultatet utan engångskostnader och intressebolag: 7,3 miljarder kronor

Rörelsemarginal: 4,9 procent (15,1)

Rörelsemarginal utan engångskostnader och intressebolag: 7,2 procent

Sjunkande lönsamhet

Exklusive intressebolag – alltså Polestar – så ökade vinsten från 4,6 miljarder kronor i fjol till 6,4 miljarder. Det motsvarar en ökning med 39 procent och var i linje med förväntningarna. Inräknat Polestar och intressebolag var marginalen 4,9 procent. Det betyder i sin tur en sjunkande lönsamhet för bolaget. Volvo Cars mål är att ha en marginal på 8-10 procent i mitten av decenniet.

– Det är viktigt att se att 2022 var resultatet kraftigt påverkat av värderingseffekter på sex miljarder kopplat till Polestars börsnotering, så siffrorna är inte riktigt jämförbara. Men det är ett starkt kvartal i den underliggande verksamheten, säger finanschefen Johan Ekdahl.

Johan Ekdahl, finanschef på Volvo Cars.
Johan Ekdahl, finanschef på Volvo Cars. Bild: Volvo Cars

Men nu tynger Polestar i stället resultatet. Vad betyder det?

– Det är egentligen helt enligt plan. Polestar är i ett uppbyggnadsskede av sin verksamhet, de har bara en bilmodell. Att de gör förluster är i enlighet med deras och våra planer.

ANNONS

Tydligt ökande produktion

Han framhåller också att produktionen ökat tydligt för Volvo Cars under kvartalet.

– När det gäller produktionssituationen så ökar vi volymerna med 25 procent under kvartalet, vilket visar att vi har gjort kontinuerliga förbättringar. Många av de problem vi hade 2022, även om de inte 100 procent har försvunnit, har blivit mycket, mycket bättre. Intäkterna ökade med 43 procent, vilket visar att vi kan upprätthålla en god prisnivå, säger Johan Ekdahl.

En bakgrund till de lägre marginalerna förklaras i att elbilsförsäljningen ökar kraftigt, 178 procent på årsbasis, men där marginalerna på dessa minskade då priset på litium till batterierna var hög – materialet köptes in ifjol när priserna var höga. De helt elektriska bilarna utgjorde 16 procent av försäljningen. Ytterligare en förklaring är att man sålde ut bilar med modellår 2023 till ett lägre pris, för att introducera modellåret 2024, uppger Jim Rowan i rapporten.

– Men under andra halvåret kommer vi att se en materialisering av lägre råvarupriser, bland annat på litium. När det gäller bilarna kommer vi med ett nytt modellår, med avsevärt förbättrad räckvidd. Det innebär att vi kan ta ut bättre priser – elbilsmarginalerna kommer att förbättras ganska kraftigt under andra halvåret, säger Johan Ekdahl.

ANNONS

Håller fast vid det ambitiösa målet

Volvo Cars sålde 341 691 bilar till kunder under hela första halvåret. Av dessa var nästan 40 procent elhybrider eller helelektriska bilar. Volvo Cars har det mycket ambitiösa målet att öka försäljningen från fjolårets drygt 615 000 bilar till 1,2 miljoner bilar i mitten av detta decennium. Märket visade upp vad man hoppades blir en volymmodell, den kompakta elsuven EX30, i juni.

– Vi tror absolut på målet om 1,2 miljoner bilar i mitten av decenniet – perioden 2025-2026. När vi talar om detta mål är det en ”run rate”. Det är viktigt att ha med sig att vi har haft lägre volymer under de senaste åren på grund av covid och produktionsstörningar – utifrån efterfrågan hade vi annars sålt betydligt fler bilar. Nu ser vi hur produktionen förbättras kraftigt, säger Johan Ekdahl.

Run rate är en grov finansiell uppskattning utifrån en prognos byggd på nuvarande ekonomiska förmåga.

Bättre lönsamhet på nya elbilsmodeller

Bilmärket sätter stort hopp till nya EX30, där vd Jim Rowan vid en pressträff framhåller att beställningarna av bilen efter lanseringen i juni överträffat märkets förväntningar.

– Vi börjar produktionen av EX30 under tredje kvartalet och leveranserna till kunder under fjärde kvartalet. Vi tror att det kommer att vara en högvolymmodell för oss från 2024 och framåt, säger han.

ANNONS

– Vi kommer med en ny elbil varje år, där vi redan idag har en bilportfölj med god efterfrågan, säger finanschefen Johan Ekdahl och nämner även den stora suven EX90 som är försenad och kommer att börja produceras och säljas nästa år.

– Brottomarginalen på EX30 bedömer vi kommer att ligga på 15-20 procent, vilket är betydligt bättre än elbilarna idag. Det blir samma med kommande modeller, säger Johan Ekdahl och syftar på hur stor del av intäkterna från bolaget som kan bidra till vinsten.

Volvo Cars tror på en tvåsiffrigt procentuell ökning av tillväxten av försäljningen under detta år. Andelen sålda elbilar väntas öka tydligt.

– Summerar vi så har vi en robust orderbok, inkluderat de tidiga order som lagts på EX30 och EX90, som kommer att gynna oss under 2024 och framåt, säger Jim Rowan.

LÄS MER:Jim Rowan: Tungt arbete framåt för att kunna nå målen

LÄS MER:Upp till bevis – nu kommer rapporterna från Volvobolagen

LÄS MER:Geelys märke Zeekr börjar säljas i Sverige – designas på Lindholmen

LÄS MER:Hemliga banken som finansierar Volvo och Hisingsbron

LÄS MER:Klart: Volvo Cars batterifabrik på Hisingen får godkänt

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS