RO fäller Göteborgsbolag för könsdiskriminerande reklam

Nakds reklam antyder att kvinnan ska spela på sex för att få en anställning, enligt anmälan till Reklamombudsmannen. Nu fälls det göteborgska modeföretaget för könsdiskriminering.

ANNONS
|

Göteborgsbolaget Nakd har blivit fällda för könsdiskriminerande reklam, efter att en privatperson anmält till Reklamombudsmannen, RO. Det är en stiftelse som arbetar för hög etik i reklam och marknadskommunikation dit allmänheten kan vända sig med klagomål.

Det är inte första gången som anmälningar från privatpersoner kommit in till RO gällande klädföretaget som tidigare blivit fällda både för vilseledande reklam och för att deras reklam inte uppfyller kravet på reklamidentifiering, det vill säga att reklamen inte märkts ut ordentligt.

Anmälaren: Anspelar på sex för att få en anställning

Den här gången gäller anmälan en annons som publicerats i bolagets digitala tidning Nakd Magazine med rubriken ”Så väljer du rätt kläder för arbetsintervjun.” Bilden visar en kvinna i svart pennkjol och crèmevit glansig blus, där endast den nedersta knappen på blusen är knäppt så att bröstkorgen syns. Kvinnans hand är placerad vid blusens ena knapp, vilket ger intryck av att handen håller upp blusens öppning.

ANNONS

Till bilden följer underrubriken ”Sätt jobbintervjun – välj rätt kläder som imponerar” och därefter presenteras sex punkter med tips för hur du bör klä dig inför en arbetsintervju. Enligt anmälaren är bilden könsdiskriminerande då den antyder att modellen anspelar på sex för att få en anställning.

Fälls av RO

RO konstaterar att kvinnan framställs på ett sexualiserat sätt och att det inte finns någon koppling mellan bilden ifråga och att kläderna ska marknadsföras som kläder för en arbetsintervju, vilket gör att hon framställs på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

”Reklamen är könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation”, skriver RO i sitt beslut.

En fällning hos RO är endast vägledande och kan inte leda till några påföljder.

Nakd: ”Ett rimligt beslut”

Nakd:s vd Mattias Jacobsson skriver i ett mejl till GP att det hela är olyckligt och att man tog bort Nakd Magazine från hemsidan redan i höstas, då man ansåg att vissa texter, bilder och marknadsföring inte stämde överens med varumärket. Men enligt honom blev några externa länkar kvar på grund av en intern miss. Efter anmälan till RO har även de stängts ner.

”Vi tycker att det är ett rimligt beslut som RO har kommit fram till”, skriver han i mejlet.

ANNONS

”Vår ambition är att i framtiden återlansera NAKD Magazine med en ny strategi, tonalitet och marknadsföring som är i linje med vårt varumärke. Vi kan inte annat än att erkänna vårt misstag och lära oss av det.”

LÄS MER:Nakd får mer pengar av ägarna – lovar att gå med vinst i år

LÄS MER:Saras sambo dog på jobbet på Nakd:s lager

LÄS MER:Reklamombudsmannen fäller Zara – modellen anses vara för smal

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS