Svensk fordonsindustri har länge stått emot den globala nedgången, men man kan inte ha flyt hur länge som helst, konstaterar Mats Kinnwall, chefsekonom hos Teknikföretagen.
Svensk fordonsindustri har länge stått emot den globala nedgången, men man kan inte ha flyt hur länge som helst, konstaterar Mats Kinnwall, chefsekonom hos Teknikföretagen. Bild: Eva Lindblad

Rekordåren ser ut att vara över i fordonsindustrin

Den göteborgska fordonsindustrin har länge haft flyt. Nu ser rekordåren ut att vara över och leverantörerna kan se en avmattning, men det är inte i närheten av fordonskrisen 2008.

ANNONS
|

Kvartalsrapporterna från fordonsindustrins leverantörer trillar in och istället för rekordresultat kommer nu rapporter om lägre vinster. Och det beror på den fortsatta nedgången i personbilsmarknaden.

Fordonsföretagen har förlorat flytet

Leverantörer, konsulter och teknikföretag drabbas när storföretag som Volvo Cars trampar på bromsen, vilket blev tydligt när 500 konsulter fick lämna företaget.

– Vi har kunnat konstatera att den globala fordonsindustrin har haft problem sedan länge. Samtidigt har svensk fordonsindustri kunnat stå emot den globala nedgången och kunnat göra nya investeringar. Men man kan inte ha flyt hur länge som helst, det är det vi ser tecken på nu, säger Mats Kinnwall, chefsekonom hos Teknikföretagen.

ANNONS

Utplaningen skedde redan förra året.

– Det är inte alls samma drag som under 2016 och 2017, men man har haft ganska stora orderstockar att beta av. Men orderingången har utvecklats svagt under ganska lång tid, och det gäller både på personbils- och lastvagnssidan, säger han.

LÄS MER: Lägre vinst för Bulten när fordonsbranschen bromsar

Trots avmattningen har man, bortsett från neddragningen på konsulter på Volvo Cars, inte sett några signaler om kraftiga neddragningar.

– Vi har inte sett några tecken på dramatik på personalsidan så här långt, säger Mats Kinnwall.

Avmattning men inga krissamtal

Inte heller Fordonkomponentgruppen, branschorganisation för leverantörer till fordonsindustrin, har fått några uppgifter om personalneddragningar hos medlemmarna.

– Det är en avmattning, men det är inte i närheten av några krissamtal, som jag varit med om ett antal gånger genom åren, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

FKG gjorde en minianalys under våren, där de gick ut och frågade medlemmarna om de tänker nyanställa och hur den inhemska marknaden och exporten går.

– Jag upplever inte att det är någon våldsam inbromsning, men det är en avmattning, säger Fredrik Sidahl.

Nedgången som syns nu är från rekordnivåer för fordonsföretagen – och det finns inga likheter med den dramatiska nedgång som skedde under finans- och fordonskrisen 2008.

ANNONS

– Det man såg då var att fordonsindustrin gick från fullknôkat och fulla orderböcker till total tvärnit på bara någon månad. Då gick järnspettet rakt in i hjulet, och det ser vi inte nu, säger Mats Kinnwall.

ANNONS