Runt lunchtid på fredagen ringlade sig kön lång till kassorna på Hemköp Masthuggstorget i Göteborg.
Orsaken är det tekniska problemet som betaltjänstleverantören hos Axfood-koncernen har. Problemet varade i cirka två timmar.
Problem i nästan hela landet
Hemköp i Nordstan, Masthugget och Selma Lagerlöfs torg är några av de drabbade butikerna i Göteborgsområdet, men enligt Axfood är butiker i större delen av landet påverkade. Det är andra dagen i rad som det är problem.
– Vad jag förstår fungerar bara chip ibland, vi har fullt upp med att hjälpa kunder här i butiken, säger Andreas Kent, butikschef på Hemköp i Masthugget.
Igår låg systemen nere i drygt en timme.
– Det skadar inte att ta med sig kontanter till Hemköp just nu, säger Andreas Kent.
Ingen yttre påverkan
Axfoods pressansvariga Magnus Törnblom bekräftar för GP att det var tekniska problem hos deras betaltjänstleverantör under fredagen.
– Vi jobbar tillsammans med vår leverantör för att lösa problemet så fort som möjligt, skriver Magnus Törnblom i ett sms.
Han betonar också att det inte är någon yttre påverkan som ligger bakom.
Vid 14-tiden var problemen lösta och Magnus Törnblom skriver i ett sms att det var de kontaktlösa betalningar som strulade.
– Det fungerade med chip och kontanter, säger han och beklagar det som hänt.
LÄS MER:Kontanter ratas – vad händer när bankapparna kraschar?