Polestar lånar miljarder av Volvo och Geely – sätter hopp till nya modellerna

Lägre lönsamhet för helåret och en växande förlust. Volvo Cars syskonmärke Polestar presenterade sent i onsdags kväll sin kvartalsrapport. Samtidigt som man drar igång produktionen av nya Polestar 4 i Kina, står det klart att Volvo Cars och Geely kommer att låna nya mångmiljardbelopp till det unga märket.
– Marginaler framför volym är vår nya väg framåt, säger vd Thomas Ingenlath.

ANNONS
|

Volvo Cars syskonmärke, prestandamärket Polestar, är noterat på New York-börsen. Och sent på onsdagskvällen presenterade man det ekonomiska läget för märket. Konjunkturen har gjort det utmanande för elbilar konstaterade ledningen.

– Vi förväntar oss 60 000 sålda bilar detta året, sade finanschefen Johan Malmqvist.

– Det handlar om en svagare efterfrågan från konsumenter, som särskilt påverkar viljan att köpa elbilar.

Tidigare räknade man att sälja 60 000-70 000 bilar. Särskilt USA har varit en tuff marknad för märket, där även det faktum att produktionen hittills sker i Kina är en nackdel. Eftersom märket befinner sig tillväxt, så ökade samtidigt försäljningen jämfört med i fjol med 51 procent under kvartalet.

ANNONS

Ökande förluster

Och vd Thomas Ingenlath framhöll att märket ser en tydligt ökad efterfrågan från den modell man har på marknaden i dag, Polestar 2, som nu har uppgraderats med betydligt längre räckvidd. Vidare framhöll han att märkets kompakta modell, Polestar 4, börjar tillverkas i Kina nästa vecka och att Polestar 3 börjar tillverkas i början av nästa år. Polestar 4 kommer också att börja tillverkas utanför Kina 2025, förklarade vd.

Samtidigt visade märkets kvartalsrapport en tydligt ökad omsättning, där uppgraderade Polestar 2 med sitt högre pris ger ökade intäkter. Det tredje kvartalet omsatte bolaget drygt 613 miljoner dollar och gjorde en förlust på drygt 261 miljoner – en omsättning på drygt 6,65 miljarder kronor och en förlust på drygt 2,8 miljarder.

Den affärs- och kostnadsreduktionsplans som bolaget presenterat tidigare i år uppdaterades också. Fokus kommer vara på lönsamhet, förklarade vd Ingenlath.

Säkrar miljarder – behöver ännu mer

En viktig nyhet var att man säkrade fortsatta lån av huvudägarna Volvo Cars och Geely Holding – där Volvo Cars i sin tur har Geely som majoritetsägare.

Volvo Cars tillhandahåller ett lån på ytterligare 200 miljoner dollar fram till 2027 och Geely 250 miljoner dollar – knappt sex miljarder kronor. Samtidigt kommer Polestar utifrån sin affärsplan där man räknar med att nå ett positivt kassaflöde 2025 att behöva ytterligare 1,3 miljarder dollar i extern finansiering – alltså drygt 14 miljarder kronor.

ANNONS

Vd och finanschef betonade att det krävdes ett fortsatt fokus på kostnadsbesparingar, fokus på huvudmarknader, men framhöll samtidigt att man har nya modeller som kommer till marknader som kommer att ge betydligt större intäkter. Målet för 2025 är 155 000-165 000 bilar.

– Marginal framför volym är vår väg framåt, vilket stöds av en fantastisk uppställning av exklusiva prestandabilar, sa Thomas Ingenlath.

LÄS MER:Uppgift: Volvo Cars kan bygga ny fabrik i USA

LÄS MER:Här utvecklar och testar Volvo Cars framtidens elbilar genom mjukvara

LÄS MER:Polestar i samarbete med Mattel – visar nytt sportbilskoncept

LÄS MER:World of Volvo – så blir utbudet

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS