PG Gyllenhammar dissar självkörande bilar

ANNONS
|

I en ny SVT-dokumentär i två delar får vi följa "Sveriges mest beundrande man", från succéåren som hyllad Volvochef till det tunga fallet 1993 då han åker ut med dunder och brak för att ha satt all sin prestige på det ifrågasatta samgåendet med franska Renault.

Volvo intresserar honom inte längre. Företaget har för länge sen tappat sin själ, anser han något bittert efter att den mäktiga koncernen styckats och sålts ut på 1990-talet, och numera är kinesiskt. Men tankar om bilbranschens framtid kan han fortfarande ha. Det som är på många bilfabrikanters agenda nu är självkörande bilar. Men PG är skeptisk.

ANNONS

Lagstiftning

- Nöjet med att köra försvinner. Tristessen kring det gör att bilen blir en nödvändighet som den inte alltid är i dag, utan också lite lustbetonad.

Men blir de självkörande bilarna absolut säkra så lär vi inte ha något val:

- Av trafiksäkerhetsskäl kanske man kommer att förbjuda att man får köra själv, säger Gyllenhammar.

Han är än så länge också aningen tveksam till elbilens genombrott, i alla fall den som bygger på dagens batteridrift.

- Det är en klumpig utrustning, inte särskilt praktisk.

Aldrig rädd

Efter ett antal år i London bor göteborgaren PG Gyllenhammar numer i Stockholm – en stad som bara för några dagar sedan skakades av det fruktansvärda terrordådet. Men rädd för att gå ut på gatorna igen är han inte:

- Nej, en av de få egenskaperna jag har är att jag nästan aldrig är rädd.

Han tror inte att de politiska konsekvenserna blir särskilt stora.

- Jag har ingen känsla av att Sverige är särskilt oenigt. Sverige har riktigt få debatter i viktiga frågor, tycker jag. Det här är en viktig fråga, men jag är inte själv övertygad om att det här innebär en politisk förändring i Sverige. Eller att nya åtgärder kommer att vidtas på grund av det här. Jag tror inte det.

ANNONS

Etablissemanget

I det politiska klimatet har rörelserna som sägs stå utanför etablissemanget haft framgångar de senaste åren, exempelvis Donald Trump. Som Volvodirektör ansågs PG stå utanför det så kallade etablissemanget.

- Jag vet aldrig vad etablissemanget är, men om det är i ett umgänge, i en viss krets... jag har aldrig varit en föreningsmänniska, så kanske det stämmer.

TT: Kan det ha bidragit till din popularitet?

- Jag har ingen aning, men jag gissar att det faktum att människor uppenbarligen hade sympati för mig, det var att jag var lite annorlunda i mitt sätt att tala och min syn på arbetet och arbetare.

Drygt 80 år fyllda är han fortfarande efterfrågad som rådgivare åt några större företag. Som nybliven pappa igen har han också en del att göra hemma. Men blöjbyte är inte PG:s grej.

- Min fru tycker inte det.

TT

I bildspelet ovan kan du se fler citat från den frispråkige Volvolegendaren.

Fakta: Beundrad Volvodirektör

PG Gyllenhammar var vd för Volvo mellan åren 1971 och 1983. Därefter blev han styrelsens ordförande fram till 1993.

Med dunder och brak tvingades han avgå strax före jul 1993 sedan han fått ledning, styrelse och ägare emot sig i hans planer att slå samman Volvo med franska Renault. På 2000-talet gjorde han under några år comeback i det svenska näringslivet som ordförande för Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik.

Nio år i rad blev han utsedd till Sveriges mest beundrade man. Det är också titeln på SVT:s dokumentär i två delar.

I fjol blev han uppmärksammad igen när han blev pappa för femte gången. Dottern är drygt ett år fyllda. Själv fyller han 82 i slutet av april.

ANNONS