Krisdrabbade SAS fortsätter att redovisa miljardförluster. I den senaste kvartalsrapporten landade förlusten på 1,6 miljarder kronor.
Krisdrabbade SAS fortsätter att redovisa miljardförluster. I den senaste kvartalsrapporten landade förlusten på 1,6 miljarder kronor. Bild: Johan Nilsson/TT

Ny miljardförlust för SAS – redovisar tapp på 1,6 miljarder kronor

SAS redovisar ny miljardförlust i senaste kvartalsrapporten. Tappet är på 1,6 miljarder kronor.

ANNONS
|

Förlusterna fortsätter för det krisdrabbade SAS. Enligt den senaste kvartalsrapporten som kom under tisdagen redovisar flygbolaget en förlust på 1,6 miljarder svenska kronor före skatt. För motsvarande period i fjol var resultat minus 2,3 miljarder kronor.

SAS redovisar intäkter på 7 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, som avslutades i april. Jämfört med samma period i fjol var siffran 1,9 miljarder kronor.

Under det första kvartalet hade SAS ett underskott på 2,44 miljarder kronor och då låg intäkterna på 5,5 miljarder kronor.

Enligt flygbolagets krisplan vill de hämta in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital. De planerar dessutom att göra om 20 miljarder i skulder till aktiekapital.

ANNONS

Detta sammantaget "kommer att innebära en betydande utspädning för befintliga aktieägare" skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Analytiker som Sveriges Radio Ekot pratat med tror inte att SAS kan räddas utan hjälp från svenska och danska staten.

Under perioden ökade antalet SAS-passagerare med 28 procent jämfört med året innan.

Fallit med 31 procent

Inför rapporten hade flera hedgefonder valt att blanka aktien, det vill säga med hjälp av aktielån satsa på nya kursnedgångar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Detta trots att aktien redan har fallit 31 procent i år och nu kostar 88 öre – vilket ger ett börsvärde på lite drygt sex miljarder.

Pandemins effekter har avtagit och flygresandet ökar igen, även om covid-19 fortfarande sprids och bland annat innebär stora nedstängningar i Kina.

Drabbat av pandemin

SAS – som har familjen Wallenberg och den danska och den svenska regeringen som storägare – brottas samtidigt med inflationseffekter som en betydligt dyrare dollar och skenande priser på flygfotogen i skuggan av Ukrainakriget.

Personalbrist och försenade leveranser – två pandemieffekter – har samtidigt lett till ett berg av ombokningar med tusentals inställda flygningar i sommar.

SAS har i sin plan SAS Forward satt upp som mål att få ned årskostnaderna med 7,5 miljarder kronor till 2026 och konsultbyrån FTI Consulting har nyligen anlitats för att få fart på processen, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor.

ANNONS

Fakta: Plan för att omvandla SAS

Flygbolaget SAS lanserade i februari en plan, SAS Forward, för att få ordning på kostnadsstrukturen. Målet är att dra ned kostnaderna med 7,5 miljarder kronor per år.

I planen ingår en omvandling av flygplansflottan, nätverket och produktutbudet. Den bygger även på omförhandlade kollektivavtal, en digital omvandling och investeringar i moderna bränsleeffektiva flygplan.

Bärande för att få verksamheten att gå runt är att minska skulderna och ta in nytt kapital. SAS beskriver det som:

"Kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och fordringsägare"

Källa: SAS

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS