Annonser med begagnade Ikea-möbler är en vanlig syn på de stora andrahandsplattformarna.
För att vara med och slåss om den marknaden testlanserar nu Ikea en egen plattform där möbeljättens kunder ska kunna sälja gamla och använda Ikea-produkter, kallad Ikea Preowned.
Det rapporterar Financial Times.
Ska hjälpa kunderna med möbelannonser
Second hand-plattformen lanseras initialt i Madrid och Oslo, men planeras att bli tillgänglig globalt, uppger Jesper Brodin, vd för Ikeas fastighetsbolag Ingka till den brittiska tidningen.
– Detta har varit en dröm som har vuxit fram under en tid, säger han till tidningen och fortsätter:
– Vi befinner oss i en position på Ikea där vi kan göra mer avancerade och häftiga saker. Det finns ett otroligt självförtroende inom företaget att utvecklas digitalt.
Plattformen ska bland annat kunna hjälpa kunderna att använda sig av Ikeas egna marknadsföringsbilder och mått på de begagnade Ikea-möblerna, i sina annonser, enligt Financial Times.
Testlanseringen förväntas pågå fram till årsskiftet.
LÄS MER:Så blir nya shoppingcentret på gamla Ikeatomten i Kållered
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Alexander Piauger och Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.