På torsdagen släppte Göteborgsbolaget New Wave Group sin senaste kvartalsrapport. Bolagets nettoomsättning hamnade på 2,0 miljarder kronor, vilket är en minskning med sju procent. Rörelseresultatet föll samtidigt kraftigt, till 185,5 miljoner, jämfört med 313,5 miljoner motsvarande kvartal i fjol.
Vid börsöppningen föll bolagets aktie med 11 procent på Stockholmsbörsen.
Företagets vd och storägare Torsten Jansson uppger att man haft en ”tuff inledning” på 2024 med en sämre försäljning än föregående år. Han hänvisar till tappet som en följd av den lägre nettoomsättningen samt de ökade kostnaderna för marknadsföring och införsäljning.
Minskningen inom detaljhandeln ses främst bero på en lägre försäljning till sportfackhandeln, men där man tror att försäljningen kan förskjutas till det andra kvartalet.
Varumärken som går under sport- och inredningskoncernen New Wave Group är bland annat Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique.
LÄS MER:Så går det för börsjättarna från Göteborg – då kommer rapporterna
LÄS MER:Kraftigt ökad vinst för Volvo Cars – men faller på börsen
LÄS MER:Astra Zeneca vinnare på svag börs
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.