När Ryssland invaderade Ukraina behövde fabriken som tillverkar ribbåtar i den ukrainska staden Charkiv stänga omedelbart. Arkivbild utan koppling till texten.
När Ryssland invaderade Ukraina behövde fabriken som tillverkar ribbåtar i den ukrainska staden Charkiv stänga omedelbart. Arkivbild utan koppling till texten. Bild: Hasse Holmberg/TT

Kriget i Ukraina kan ge båtbrist i Sverige

Den svenska båtbranschen drabbas av försenade leveranser på grund av kriget i Ukraina. I Charkiv fick en båtfabrik som levererar till Sverige stänga när staden attackerades av ryska trupper.

ANNONS

Kriget kan leda till att utbudet av ribbåtar (från engelskans rigid inflatable boat) minskar i Sverige.

– Flera i den svenska båtbranschen har leveransproblem just nu, men de är framförallt ledsna. Deras underleverantörer är även mångåriga vänner, säger Mats Eriksson, vd på Sweboats som är båtbranschens riksförbund i Sverige.

Henrik Peterson och Lars Peterson som driver företaget Järnbröderna är bland de värst drabbade. Hälften av deras ribbåtar kommer nämligen från Företaget Brig i Charkiv i östra Ukraina.

– När ryssarna gick in landet den 24 februari så stängde fabriken på dagen, säger Henrik Peterson.

Fabriken i Charkiv producerar årligen över 2 000 ribbåtar och de är enligt egen utsaga en av värdens största tillverkare av denna båttyp. Sweboats uppger att företaget är en av de största leverantörerna av ribbåtar som säljs i Sverige.

ANNONS

Vill öppna fabriken

Företaget Järnbröderna beställer vanligtvis 300 båtar om året från fabriken. Nu har leveranserna upphört. De har därför behövt dra ner på personalen som i vanliga fall arbetar med slutmonteringen av levererade båtar. Samtidigt försöker de beställa in fler båtar från en annan leverantör, i Polen.

Enligt Henrik Peterson har fabriken i Charkiv för avsikt att starta igen så fort de får möjlighet. Dock är det oklart när nästa leverans därifrån kan komma.

– Det har brunnit på några båtar vid fabriken, men annars ska allt vara intakt. Han som äger fabriken betalar fortfarande lön till sina anställda och vill kunna öppna upp igen.

Båtbranschen har även haft problem med leveranser under pandemin. Då var det svårt att få tag på båtmotorer.

– Vi började se ljuset i tunnelns slut. Vi trodde att alla leverantörer skulle komma ikapp igen när pandemin var över. Men då kom kriget, säger Henrik Peterson.

Han berättar att de inte har haft en båt kvar att sälja efter säsongen 2020. Allt sålde slut direkt.

Risk för båtbrist

Pandemin har samtidigt bidragit till att många företag var extra tidigt ute med sina beställningar i år, enligt Mats Eriksson.

– I teorin kan det bli brist på båtar. Som tur är har många redan fått sina produkter levererade inför den kommande säsongen. Det är snarare inför nästa säsong som det är osäkert hur många båtar som kommer kunna levereras, säger han.

ANNONS

Kriget har även skapat en brist på aluminium och rostfria produkter, som används för att bygga båtar och deras tillbehör. Exporten av mindre motorbåtar och kanoter till Ryssland har också minskat. Det finns inte lika stor vilja bland svenska företag att sälja produkter dit efter invasionen.

ANNONS