Kicks fälls för diskriminerande reklam.
Kicks fälls för diskriminerande reklam. Bild: Bertil Ericson/TT

Kicks-reklam fälls av Reklamombudsmannen

Modellen i reklamen hade fått ljusare hud på efterbilden. Nu har Reklamombudsmannens opinionsnämnd beslutat att en reklam från sminkföretaget Kicks är diskriminerande.

ANNONS

Reklamen visar en för- och efterbild av en kvinna där hennes hudfärg framstår som ljusare än på efterbilden, när hon applicerat en produkt från Kicks på huden. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har nu beslutat att reklamen strider mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam- och marknadskommunikation.

Enligt RON har det kommit in tre anmälningar mot reklamen. Enligt en anmälare är reklamen ”rasistisk” och ”oacceptabel” eftersom budskapet i reklamen är att ljusare hud är finare och mer eftersträvansvärt än mörkare hud. En annan anmälare anser att reklamen är diskriminerande mot etnicitet eftersom produkten sägs leda till att användaren får jämnare hudton, men efter-bilden visar enbart en ljusare hud.

ANNONS

Kicks: Kan bero på kameran

Enligt företaget var syftet med reklamen att visa på effekten av hudvårdsprodukter mot hyperpigmentering – inte att framhäva att ljusare hud är ett ideal. Skillnaden i hudton kan dessutom bero på skillnader i ljussättning och i kamerainställningar.

Kicks tog omedelbart bort reklamen när bolaget blev medvetet om att det kunde uppfattas som rasistiskt och diskriminerande.

Trots Kicks invändningar anser RON att reklamen ger intrycket att en ljusare hudton är att föredra än en mörkare, och bedömer därför att den bryter mot ICC:s regler. Nämnden påpekade också att en rättelse i efterhand inte upphäver överträdelsen.

RON:s beslut är endast vägledande, och inget straff eller annan påföljd följer.

Kicks kommenterar beslutet med att bolaget tar åt sig av kritiken från RON.

”Det är djupt beklagligt att bilderna i artikeln har uppfattats som diskriminerande. Vår avsikt var aldrig att framställa ljusare hy som ett ideal eller att signalera att detta är något eftersträvansvärt. Vi har också vidtagit åtgärder där vi sett över våra interna processer för att inte släppa igenom den här typen av material och för att säkerställa att vår kommunikation överensstämmer med våra värderingar och vårt engagemang för inkludering.”, skriver Maria Kempe, pr-chef på Kicks, i ett mejl till GP.

ANNONS

LÄS MER:Daniel Waldenström: Vi borde vara snällare mot miljardärerna

LÄS MER:Sålde till Barbie – nu är Garden Glory i rekonstruktion

LÄS MER:Det här innebär budgeten för din plånbok

ANNONS