Kändisdesignern ska få kvinnor att börja jobba på Foodora

Nästa år ska Foodora-flottan få nya kläder. Det är designern Per Holknekt som ska göra en kollektion speciellt för kvinnliga bud i hopp om att fler kvinnor ska vilja jobba på budbolaget.
– Vår ambition är att få över 1 000 kvinnor att ta anställning hos oss, säger Foodoras Johanna Lindskog Lindell.

ANNONS
|

”Visst ska det synas att här kommer en brud”. Så säger Per Holknekt själv i ett pressmeddelande om Foodoras nya kläder. Unisex-kläderna de har i dag duger inte utan Holknekt, som bland annat startat Odd Molly, ska alltså ta fram vad som beskrivs som en ”unik design” för de kvinnliga buden. Skälet, enligt Foodora själva, ska i första hand vara för att rekrytera men också för att ”öka jämställdheten”.

– Vi har främst fått frågor från journalister nu på morgonen. Positiva sådana, säger Johanna Lindskog Lindell om reaktionerna på pressmeddelandet. Hon är Foodoras pressansvariga och berättar att idén till ett samarbete föddes genom dialog med Per Holknekt.

ANNONS

Har kläderna varit ett problem för er i tidigare rekrytering av kvinnor?

– Nej, det har inte varit ett problem. Men våra anställda bud består mestadels av män. Då vi nu satsar på att rekrytera fler kvinnor, så blev det ett naturligt steg att optimera arbetskläderna.

Johanna Lindskog Lindell
Johanna Lindskog Lindell Bild: Foodora

Hur kommer det sig att ni väljer just kläder för att rekrytera fler kvinnor? Och inte till exempel högre löner?

– Vi har bra villkor och lön. I snitt tjänar buden 150 kronor i timmen. De är samtliga anställda och får pension, semesterersättning och sjuklön etcetera. Vårt samarbete med Per Holknekt ger oss nu ytterligare en chans att lyfta arbetstillfällen.

Enligt Foodora har de över 5 000 anställda bud i Sverige. Bara 300 av dem är kvinnor.

Varför är det så få kvinnor idag som jobbar hos er? Känner de sig utsatta när de åker hem till okända personer?

– Nej, det är inte ett problem, säger Johanna Lindskog Lindell.

– Kan vara så att yrket kanske anses vara ett manligt yrke, vilket det inte är. Vår ambition är att få över 1 000 kvinnor att ta anställning hos oss, vilket vi har goda förhoppningar om.

”Manliga buden kommer bli avundsjuka”

Hans Skruvfors, Foodoras koncernchef, säger i pressmeddelandet att han vet att Holknekts design kommer bli en succé. Holknekt själv säger att han ser uppdraget som ”ett självklart nästa steg uppåt i karriären” efter att ha designat kläder som burits av bland annat kronprinsessan Victoria.

ANNONS

– Jag ser det som en självklarhet att de kvinnliga budens kläder ska vara specifika. De ska inte behöva låna ur en mansbaserad unisexgarderob, säger Holknekt.

– Detta är en fantastisk utmaning där jag inbillar mig att de manliga buden kommer att bli avundsjuka.

LÄS MER:Borås djurpark utreds efter larm om fel på elstängslet hos björnarna

LÄS MER:Armering föll 165 meter från Karlatornet

LÄS MER:Foodora öppnar två matbutiker i Göteborg

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS