Historiska beskedet: Blocket slopar avgifter för säljare

Allt hårdare konkurrens har lett till att Blocket fattat ett historiskt beslut: att göra det gratis att sälja vissa varor på marknadsplatsen. Det innebär uteblivna intäkter på omkring 40 miljoner per år.
– Det är klart att vi ser ett stort konkurrenstryck från Facebook Marketplace, säger Robin Suwe, vd på Blocket.

ANNONS
|

I 25 år har Blocket tagit betalt av säljare för att annonsera via deras marknadsplats. Under måndagen meddelade bolaget att de tar bort annonsavgiften för de mest populära kategorierna: kläder, skor, möbler, inredning och elektronik.

– Vi ser det här som ett sätt att sänka trösklarna för begagnathandeln och expandera så att andra hand ska bli självklart som första hand, säger Robin Suwe, vd på Blocket.

De slopade avgifterna låg på mellan 15 och 30 kronor. Det innebär att intäkter på omkring 40 miljoner kronor per år nu går förlorade.

Hur ska ni få igen det?

– Vi tror mycket på att begagnathandeln växer, det kommer genera fler köpare och säljare till Blocket och vi kan utveckla intressanta mervärdestjänster, som till exempel öka tryggheten med en begagnatförsäkring eller köparskydd om du köper på distans, säger Robin Suwe.

ANNONS

Totalt har Blocket investerat 100 miljoner kronor för att utveckla företaget. Enligt Robin Suwe innebär beslutet inte att de kommer ta betalt för något de inte tagit betalt för tidigare. Dock kan det bli aktuellt med höjda avgifter för andra kategorierna.

– Vi ser kontinuerligt över vår prissättning, men det är inte relaterat till det här beslutet, säger Robin Suwe.

Hoppas på att vinna marknadsandelar från Facebook

Även om företagets största konkurrent i dag är nyproducerade varor har Facebook kommit att ta många marknadsandelar med deras gratistjänst Marketplace.

– Det är klart vi ser ett stort konkurrenstryck från Facebook Marketsplace som också är gratis. De har enorma mängder användare och det är klart att vi känner av det. Det här är ett sätt att svara på det, både genom att ställa om affärsmodellen men också utveckla produkten som gör det både enklare och tryggare att köpa och sälja på Blocket, säger Robin Suwe.

Het trend

Begagnattrenden är fortsatt stark och flera olika och nya plattformar och affärsmodeller dyker upp för säljare och köpare. Både Blocket och Tradera, två tungviktare inom begagnathandeln som båda har varit med sedan 1990-talet, ser positivt på det ökade utbudet – och konkurrensen, säger de till TT.

– I grunden tycker vi att det är bra när vi har som mission att driva omställningen till en cirkulär handel. I första hand så är det nyproduktion som är vår största konkurrent, säger Traderas vd Stefan Öberg.

ANNONS

– Sedan tillkommer det fler modeller och fler som inriktar sig på ett speciellt kundsegment och erbjuder en speciell produkttyp. Vi är en bredare marknadsplats, vilket vi tror är en styrka, fortsätter Stefan Öberg.

Fakta: Grundades på 1990-talet

Tradera grundades 1999 i Stockholm i syfte att skapa en kontaktplats för europeiska samlare av exklusiva föremål, bland annat klockor, smycken och juveler. Senare utvidgades verksamheten till att omfatta fler slags varor vilket lockade fler användare till hemsidan.

På Tradera måste säljaren betala en avgift vid försäljningen.

Blocket började som en regional marknadsplats i Skåne och grundades 1996 i Fjälkinge. Några år senare expanderade Blocket till att erbjuda annonser i hela landet. På Blocket kan man lägga upp annonser på allt från möbler, bilar, bostäder och även jobb.

Tidigare har det kostat mellan 15 och 30 kronor att lägga upp annonser på möbler, inredning, kläder och elektronik på Blocket. Från och med 30 maj har den avgiften tagits bort.

Källa: NE, Blocket

Stärker sin position

På Tradera betalar säljaren en avgift men enbart vid försäljning. På Blocket, där avgifterna nu slopas, ser de det som ett sätt att stärka sin konkurrenskraft mot marknadsplatser som inte har några avgifter, som till exempel Facebooks Marketplace.

– Absolut, det här är ett sätt att stärka vår position, säger Robin Suwe.

Traderas intäkter utgörs mest av provisionsavgifterna, alltså det som säljaren får betala när varan säljs. För Blockets del utgör det största affärsområdet Blocket fordon, för bilar, båtar och mc.

Förra året sålde Tradera cirka 12 miljoner föremål till ett värde av 2,7 miljarder kronor.

– I de här kategorierna, som annonsavgiften nu slopas för, läggs det ut annonser till ett värde om 15 miljarder på Blocket på ett år. Vi tror att vi kan driva på begagnathandeln ännu mer och att den över tid kommer utmana de traditionella e-handlarna, säger Robin Suwe.

LÄS MER:Pokémon-korten som kan göra dig till miljonär

LÄS MER:Samlarkort rusar i värde – Mortens samling värd hundratusentals kronor

LÄS MER:Köpte Nintendospel – fick pepparkakshus

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS