Musks återkommande attacker mot annonsörer på X – tidigare Twitter – har fått många annonsörer att dra sig ur. Det har gjort att det redan förlustdrabbade X, förlorat sin viktigaste inkomstkälla, rapporterar Fortune. Nyligen beslutade Musk att stämma dessa annonsörer för att de följt hans eget råd om att inte köpa annonser på plattformen, vilket inte har hjälpt situationen.
Musk köpte X för 44 miljarder dollar i oktober 2022, cirka 460 miljarder svenska kronor. Sedan dess har företagets intäkter försämrats kraftigt, enligt Fortune. Intäkterna, som till stor del består av förtjänsten från annonser, ska mer än ha halverats rörande andra kvartalet jämfört med samma period året innan, uppger Fortune med hänvisning till New York Times. Lägger man till inflationen i ekvationen ska intäkterna ha sjunkit med över 80 procent i dagens dollarvärde.
Krisen hos X riskerar fortsätta
Bradford Ferguson, chefsinvesterare på Halter Ferguson Financial, uppger i Fortune att Musk kan tvingas sälja mellan 1 och 2 miljarder dollar i Tesla-aktier för att täcka X:s förluster.
– Det är ett enormt hål man måste täppa till.
Detta skulle kunna leda till en värdeförlust på mellan 5 och 10 procent för Tesla-aktien. Detta kan alltså komma att påverka de andra aktieägarna i Tesla – och alltså påverka bilmärket negativt.
Fler experter bekymrade
– Han var förmodligen lite mer optimistisk i december 2022 och förutsåg inte att det skulle bli värre, säger Ferguson till Fortune apropå Musk.
Musk lovade då att inte sälja fler Tesla-aktier förrän tidigast 2025, men nu kan verkligheten tvinga honom att agera tidigare.
Detta oroar även andra finansiella experter, såsom Gary Black, medgrundare av Future Fund, som menar att den finansiella läckaget hos X kommer att fortsätta och att Musk till slut måste sälja fler Tesla-aktier för att täcka de årliga förlusterna på 1–2 miljarder dollar.
When you tell your customers to go f—k themselves, then sue them when they stop advertising on your platform, it’s hard to be sympathetic. Advertisers have a right to place ads where they want and if it feels unsafe because of adjacency concerns for advertisers to place ads on X… https://t.co/RVu7rhXnTM
— Gary Black (@garyblack00) August 14, 2024
LÄS MER:Hotet mot Volvo Cars: Tullarna kommer att kosta miljarder
LÄS MER:Det här är de populäraste bilarna i Sverige 2024
LÄS MER:Elon Musks familjedrama trumfar fiktionen
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.