Blir det EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan det få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Arkivbild.
Blir det EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan det få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Arkivbild. Bild: Ng Han Guan/AP/TT

Dousa om Kinatullar: Kan bli undantag för Volvo

En majoritet av EU-länderna väntas i dag ge grönt ljus för höga tullar på elbilar från Kina. Beslutet kan få stor, negativ betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina. Den svenska regeringen hoppas dock att Volvo Cars ska få undantag.
– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).

ANNONS
|

Sverige kommer att lägga ned sin röst när EU-länderna under förmiddagen röstar om tullarna. Avgörande för att regeringen inte har landat i att rösta nej – trots att man är skeptisk till tullarna – är att man tycker sig få positiva signaler om att Volvo Cars kan slippa tullarna.

– Det är inget som är skrivet i sten, det är inget som är klart, men det är något som Sverige har drivit väldigt hårt, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) till TT.

– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning.

Vill stoppa tullar

Flera länder, ledda av billandet Tyskland, är starka motståndare till att införa tullar. Och BMW gick ut i veckan stödda av även Mercedes och varnade att tullarna kan trigga ett handelskrig mellan Kina och EU. För de tyska premium-märkena liksom svenska Volvo Cars är Kina tunga, avgörande marknader.

ANNONS

Men de bedöms, enligt uppgifter till nyhetsbyrån AFP, inte vara tillräckligt många för att stoppa tullarna. Då krävs att fler länder aktivt röstar nej.

– Sverige har en skeptisk inställning till den här typen av åtgärder och vi är en stark frihandelsvän. Samtidigt är det så att kommissionens utredning har visat på att Kina inte följer WTO:s regelverk, säger Dousa.

Förslaget innebär tullar på över 35 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år. Existerande tullar ligger på tio procent.

De av Volvo Cars elbilar som görs i Kina har tidigare sagts få en högre tull än exempelvis Teslabilar tillverkade där. Konkret är det storsäljande lilla suven EX30 som påverkas – och där har Volvo tidigare meddelat att en eventuell negativ effekt av tullarna kommer att finnas kvar till nästa år då modellen börjar tillverkas i Belgien.

– Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa.

Prisåtagande innebär att Volvo kommer att lova EU-kommissionen att hålla ett visst pris.

Orättvis konkurrens

Kommissionen motiverar förslaget med att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket ger dem fördelar gentemot europeiska tillverkare.

ANNONS

Kina har protesterat och rasat mot det regimen kallar protektionism och antytt att svaret kan bli tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.

Även om EU bestämmer sig för att införa tullar hoppas Dousa att förhandlingarna mellan EU-kommissionen och Kina kan fortsätta.

– Vi hoppas att kommissionen och Kina kan landa i en lösning så att vi kanske slipper tullarna helt och hållet och i bästa fall bara lever en kort period, säger Dousa.

Både Kanada och USA har nyligen infört tullar på 100 procent för elbilar från Kina.

LÄS MER:Hotet mot Volvo Cars: Tullarna kommer att kosta miljarder

ANNONS