Världens e-handlare har återigen skäl att vända blickarna mot Kina. I landet som sägs ha världens största medelklass har ett nämligen ett nytt digitalt shoppingfenomen blivit det allra hetaste, både för influencers som för den digitala detaljhandeln.
Läs mer: Mindre köpsugna svenskar bromsar tillväxt
Mobil tv-shop populärt i Kina
Trenden kallas "live video shopping" och är en interaktiv live-sändning där tittarna har möjlighet att klicka hem produkterna som visas upp. Ett upplägg som bland annat svenska kändisen Bianca Ingrosso har använt sig av, rapporterar Dagens industri.
Ett svenskt bolag som tror starkt på den kinesiska uppdaterade tv-shoppingen är live-sändningsbolaget Bambuser som redan har tagit fram en "live video shopping"-tjänst.
– Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor. Men förr var det en monolog. Nu har vi fått till en dialog mellan kunden och varumärket, säger Bambusers vd Maryam Ghahremani till Dagens industri.
H&M hakar på trenden
Flera svenska varumärken har fått upp ögonen för den nya e-handelslösningen, däribland modesajten Nakd, hår- och frisörkedjan Lyko och H&M-ägda Monki. Enligt Bambusers vd har shoppingalternativet lett till att kunderna stannar kvar längre på företagens onlineaffärer och chansen för att en produkt hamnar i kundkorgen ökar, rapporterar Dagens industri.
– Tittarna får mer information om varorna än vad texter och bilder kan ge och e-handlarna får behålla kundernas uppmärksamhet i 15-20 minuter. Det finns ingen annan kanal i dag som har de här engagemangssiffrorna, säger Maryam Ghahremani.