Vi vill inte lägga krokben för er företagare

Miljöförvaltningen driver ett aktivt arbete för att öka kundnöjdheten hos företag, men vi har en bit kvar. Det skriver Karin Pleijel (MP).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

7/8 Sluta med onödiga avgifter för oss kaféägare

Till att börja med vill jag önska ditt kafé grattis på ettårsdagen. Som du skriver bidrar småföretagare både med liv och arbetstillfällen i vår stad. Som ansvarigt kommunalråd för tillståndsverksamheten vill jag inte lägga krokben för er, tvärtom. Vi ser inte något egenvärde i höga avgifter. De behövs för att bekosta kontrollerna som vi enligt lag är skyldiga att genomföra som kommun. Och de får enligt lag inte vara högre än vad som behövs för att finansiera tillsynen.

2021 övertog miljönämnden ansvaret för serveringstillstånd. Ända sedan det rödgröna styret tog över ledarskapet 2023 har vi och en enig nämnd arbetat för att höja kundnöjdheten hos er företagare. Hösten 2023 sjösattes en extern granskning, kallad kundresan, för att bena i varje del i kundernas synpunkter. Vi har fullt fokus på att digitalisera för att underlätta hanteringen, och på olika sätt öka kundnöjdheten. Vår resa har kommit en god bit på vägen för att förenkla, förkorta och automatisera handläggningen, samt att öka transparensen och effektivisera.

ANNONS

I allt samspel är dialogens kvalitet mycket viktig och vi hittar gärna fler sätt för att träffas gärna och prata

Lagen kräver max 4 månader från att alla papper om alkoholtillstånd kommit in, till att tillstånd ges. I Göteborg är tiden 2-4 veckor, alltså långt under den maximala. Men den tid som många företagare intresserar sig för är tiden från att ansökan lämnats in till att tillstånd ges, därför har vi i Göteborg valt att kalla hela den tiden för handläggningstid, och den ligger nu kring 20 veckor.

I en stad finns vissa målkonflikter som behöver hanteras, som att tillgänglighet och framkomlighet behöver samsas med uteserveringar. Det behöver vi som stad hantera så klokt och inlyssnande som möjligt. I allt samspel är dialogens kvalitet mycket viktig och vi hittar gärna fler sätt för att träffas gärna och prata.

Fånga upp synpunkter

Kontakten med kommunen kan upplevas som en djungel när olika yrkesgrupper och förvaltningar handlägger frågor rörande uteservering, byggnation, livsmedelsinspektion, miljötillsyn, alkoholtillstånd med mera. Företagslotsarna hos kommunalt finansierade Business Region Göteborg finns som vägledare för enskilda företagare och som öron för kommunen. Det finns också ett branschråd som träffas regelbundet med bland andra företagslots, branschföreträdare, polis, relevanta förvaltningar inklusive miljöförvaltningen. Det rödgröna styret har dessutom skapat ett småföretagarråd, som specifikt är till för att fånga upp synpunkter och problem för mindre företag.

Vår förändringsresa är ett pågående arbete, vi tar gärna emot kloka förslag på hur vi kan bli bättre.

ANNONS

Karin Pleijel (MP), ordförande i Miljö- och klimatnämnden

ANNONS